لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

گلوله‌باران شهر دمشق در آستانه ورود ظریف به سوریه


از حملات پیشین هوایی به حومه شهر دمشق
از حملات پیشین هوایی به حومه شهر دمشق

در آستانه ورود وزیر خارجه ایران به سوریه، دمشق، پایتخت سوریه روز چهارشنبه ۲۱ مرداد با گلوله‌باران مخالفان رژیم بشار اسد و حملات هوایی ارتش سوریه مواجه شد که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورشیان سوری از بامداد چهارشنبه شهر دمشق را هدف بیش از ۵۰ گلوله توپ قرار دادند که آمار کشته‌های این گلوله‌باران بین یک تا چهار نفر و تعداد زخمیان بین ۲۰ تا ۵۸ نفر گزارش شده‌است.

کمی پس از این گلوله‌باران، هواپیماهای ارتش سوریه چندین محله در حومه دمشق را که در کنترل شورشیان قرار دارد هدف حملات خود قرار دادند که شمار کشته‌های این حملات نیز بین ۱۵ تا ۲۷ نفر و شمار زخمیان آن بیش از ۱۲۰ نفر تخمین زده می‌شود.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار است روز چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد سوریه ترک کند.

در همین حال مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران گفت که «طرح به روزشده» ایران برای حل بحران سوریه «به زودی و پس از رایزنی‌های منطقه‌ای» رونمایی خواهد شد. ایران طرحی چهارماده‌ای برای برون‌رفت از بحران سوریه پیشنهاد داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین جابر انصاری، تأکید کرد که طرح ایران «مبتنی بر گفت‌وگوهای سوری - سوری است و بازیگران خارجی تنها تسهیل‌کننده این راه حل درونی خواهند بود.»

دور جدید سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف عصر روز سه‌شنبه با ورود وی به بیروت، پایتخت لبنان آغاز شد.

پیش از این قرار بود وزیر خارجه ایران به ترکیه سفر کند، اما وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که سفر آقای ظریف به آنکارا به تعویق افتاده‌است و فعلاً زمان آن مشخص نیست.

ایران و ترکیه در رابطه با بحران سوریه با هم اختلاف دارند. در حالی که تهران از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند، آنکارا خواهان سرنگونی آن است.

XS
SM
MD
LG