لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

کاخ سفید از کشته شدن نفر دوم «داعش» خبر داد


کاخ سفید آمریکا روز جمعه ۳۰ مرداد از مرگ نفر دوم گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به شمال عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد «احمد الحیالی» معاون ابوبکر البغدادی رهبر گروه حکومت اسلامی که «حاج معتز» لقب گرفته، در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی کشته شده است.

بنا بر این گزارش، جنگنده‌های آمریکایی خودرویی را هدف قرار گرفتند که الحیالی را به همراه یکی دیگر از رهبران گروه حکومت اسلامی، حمل می‌کرد.

شورای امنیت ملی آمریکا توضیح داده است که الحیالی یکی از هماهنگ کنندگان اصلی نقل و انقال اسلحه، مواد منفجره، خودروهای زرهی و نیرو، میان عراق و سوریه بود.

در این گزارش به تاریخ حمله هوایی جنگنده‌های آمریکا که منجر به کشته شدن معاون البغدادی شد، اشاره‌ای نشده است. اما شبکه خبری سی ان ان گزارش داده است که بنا بر گزارش‌های اطلاعاتی، حمله منجر به کشته شدن الحیالی، سه شنبه گذشته (۲۷ مرداد) صورت گرفته است.

نِد پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: «کشته شدن الحیالی بر روی عملیات گروه حکومت اسلامی تاثیر خواهد گذاشت چرا که نفوذ او شامل مسائل مالی، اطلاع رسانی، عملیات و فعالیت‌های لجستیکی در این گروه می‌شود.»

کاخ سفید تاکید می‌کند که الحیالی «عالی رتبه ترین معاون» ابو بکر البغدادی رهبر گروه حکومت اسلامی است که «طی دو سال گذشته در عملیات این گروه به ویژه در حمله تابستان سال گذشته که به تصرف موصل انجامید نقشی اصلی ایفا کرده است.»

احمد الحیالی که «ابو مسلم الترکمانی» نیز نامیده می‌شود، در بخش تلعفر واقع در غرب موصل به دنیا آمده است. او از افسران سابق در گارد ریاست جمهوری عراق در دوره صدام حسین است که در آستانه ارتقا به رتبه سرهنگ بود. اما حمله ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا به عراق و سرنگونی نظام صدام حسین، مانع از رسیدن او به این سمت شد.

نزدیکان الحیالی می‌گویند که او از وفاداران به صدام حسین بود و از اطلاعات و تجربه گسترده نظامی برخوردار بود.

پس از سرنگونی نظام پیشین عراق، الحیالی توسط نیروهای آمریکایی بازدشت و به زندان مشهور «بوکا» انتقال یافت. او مدت زمان زیادی را در این زندان سپری کرد و در دوره نخست وزیری نوری مالکی آزاد شد.

در ماه‌های اخیر پس از انتشار گزارش‌های تایید نشده از زخمی شدن البغدادی، گفته می‌شد که الحیالی، مدیریت گروه حکومت اسلامی را در دست گرفته است.

XS
SM
MD
LG