لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

دیدار سلطان سعودی با اوباما، با موضوع «مقابله با ایران»


دیدار باراک اوباما و ملک سلمان در عربستان سعودی در ماه ژانویه
دیدار باراک اوباما و ملک سلمان در عربستان سعودی در ماه ژانویه

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، روز جمعه، ۱۳ شهریور، در واشینگتن با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، دیدار می‌کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هدف اصلی ملک سلمان از این دیدار جلب حمایت بیشتر آمریکا برای مقابله با ایران است؛ در شرایطی که دولت اوباما به دنبال بهبود روابط با پادشاهی سعودی پس از دوره‌ای تنش است.

از ماه ژانویه که ملک سلمان به عنوان پادشاه جدید جایگزین ملک عبدالله شد، این نخستین سفر او به آمریکا به شمار می‌آید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که رئیس جمهور آمریکا قرار است در این سفر به پادشاه عربستان سعودی اطمینان دهد که توافق اتمی با اقداماتی ضروری همراه خواهد بود که از «جاه‌طلبی‌های» ایران در منطقه جلوگیری می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که اگرچه مقام‌های سعودی پشتیبانی خود را از توافق اتمی قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، اما آنها در عین حال نگران توانایی جامعه جهانی برای اجرایی کردن مفاد این توافق‌اند.

ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر بر سر موارد متعدد در خاورمیانه از بحرین و یمن تا عراق و افغانستان دچار اختلاف و رقابت بوده‌اند.

پیش از این، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود که ایالات متحده با متحدانش در منطقه برای گسترش سامانه‌های دفاعی ضد موشک‌های بالیستیک آنها، ارائه آموزش برای اجرای عملیات ویژه و رزمایش‌های مشترک بزرگ همکاری خواهد کرد.

رویترز هم یادآوری کرده است که عدم مقابله جدی آمریکا با دولت بشار اسد در سوریه، یکی دیگر از موارد اختلافی عربستان سعودی با ایالات متحده در سال‌های اخیر بوده است.

XS
SM
MD
LG