لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

موج پناهجویان از مجارستان به سوی کرواسی تغییر مسیر داد


مسیر موج مهاجرت به غرب اروپا پس از آن تغییر کرد که مجارستان روز سه‌شنبه راه اصلی ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا را بست.
مسیر موج مهاجرت به غرب اروپا پس از آن تغییر کرد که مجارستان روز سه‌شنبه راه اصلی ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا را بست.

پلیس کرواسی روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، اعلام کرد مهاجرانی که از طریق صربستان وارد خاک این کشور می‌شوند را ثبت‌نام کرده و آنها را به مراکز پذیرش در نزدیکی زاگرب، پایتخت، منتقل می‌کند.

یک سخنگوی پلیس در نوار مرزی شرق کرواسی تایید کرد که شمار نامعلومی از مهاجران وارد این کشور شده‌اند. خبرگزاری رویترز که این خبر را مخابره کرده است می‌گوید که یکی از فیلمبردارانش، دست‌کم صد نفر را دیده که با عبور از مزارع خود را به نوار مرزی رساندند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس کرواسی گزارش داد که بامداد چهارشنبه حدود ۲۰ مهاجر از طریق مرز «توارنیک» وارد کرواسی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بوده‌اند.

پلیس بدون اشاره به جزئیات گفته است که این افراد ثبت‌نام شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از ورود ۸۰ نفر به خاک کرواسی از طریق شهر مرزی «سید» در صربستان خبر داده و گفته است که آنها شبانه با اتوبوس خود را از مرز جنوبی مقدونیه به این نقطه رسانده بودند.

این گزارش می‌افزاید که برخی از مهاجران برای خودداری از ثبت نام تلاش کردند تا با عبور از مزارع وارد خاک کرواسی شوند.

در همین حال، زوران میلانوویچ، نخست وزیر کرواسی، روز چهارشنبه با اعلام این که ۱۵۰ مهاجر شبانه از طریق مرز صربستان وارد خاک این کشور شدند، گفت پناهجویانی که به کرواسی می‌آیند می‌توانند سفر خود را به کشورهای غربی اروپا ادامه دهند.

به گزارش رویترز، وی در نشست پارلمان اظهار داشت: «کرواسی کاملا آماده پذیرش یا انتقال آن دسته از مهاجرانی است که خواهان رفتن به آلمان یا کشورهای اسکاندیناوی هستند.»

میلانوویچ تصریح کرد: «آنها می‌توانند از خاک کرواسی عبور کنند و تحت حمایت قرار می‌گیرند. ما برای این کار آماده هستیم.»

پناهجویان در گذشته حاضر نبودند که وارد خاک کرواسی شوند، چرا که در ‌‌نهایت برای رسیدن به اتریش و آلمان باید به مجارستان و اسلووانی بروند.

حرکت مهاجران به سمت کرواسی پس از آن آغاز شد که مجارستان از نیمه شب سه‌شنبه و با اجرای قوانین جدید، مسیر اصلی ورود پناهجویان به خاک اتحادیه اروپا را بست.

این کشور سیم خاردارهایی به ارتفاع سه و نیم متر در نوار مرزی خود با صربستان کشیده و هشدار داده است که هر کسی بخواهد از این سیم خاردار‌ها عبور کند دستگیر خواهد شد.

بوداپست گفته که در نوار مرزی خود با رومانی نیز سیم خاردار خواهد کشید.

در همین حال، اتریش در سه نقطه مرزی با مجارستان کنترل ورود خودرو‌ها به خاک خود را آغاز کرده است. بازرسی‌ها از بامداد چهارشنبه آغاز شده و قرار است به ۱۰ نقطه مرزی گسترش پیدا کند.

در بازرسی‌ها، خودرو‌ها به صورت انتخابی متوقف خواهند شد و گذرنامه و سایر مدارک مسافران کنترل می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور اتریش گفته است: سوری‌ها و دیگرانی که در کشور خود در معرض خطر هستند می‌توانند همچنان از این کشور درخواست پناهندگی کنند.

وی افزوده است: آنها همچنین آزاد هستند تا به آلمان بروند.

XS
SM
MD
LG