لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

اندونزی از واکنش عربستان به حادثه مرگبار منا انتقاد کرد


دولت اندونزی روز سه شنبه از واکنش عربستان سعودی به حادثه‌ای که در جریان حج رخ داده و طی آن صد‌ها نفر جان خود را از دست دادند انتقاد کرد.

اندونزی می‌گوید دیپلمات‌های این کشور، چندین روز پس از وقوع آن توانستند به اطلاعات مربوط به قربانیان و مجروحان دست یابند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت اندونزی، پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، مثل دولت‌های هند و پاکستان می‌گوید مسئولان عربستان فقط عکس قربانیان و مجروحان را در اختیار دیپلمات‌های خارجی قرار دادند.

طبق تازه‌ترین آمارهای وزارت بهداشت عربستان که روز یکشنبه منتشر شد ۷۶۹ نفر در این حادثه کشته و ۹۳۴ نفر مجروح شده‌اند.

دولت اندونزی به خاطر تاخیر در دسترسی دیپلمات‌های این کشور به جسد قربانیان و نیز مجروحان حادثه انتقاد کرده و می‌گوید، اطلاعات لازم تا غروب روز دوشنبه به آنها داده نشده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام وزارت خارجه اندونزی نقل کرده است که دیپلمات‌های آن کشور بالاخره توانسته‌اند شواهدی مثل انگشت‌نگاری قربانیان را بررسی کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از قربانیان هنگام وقوع حادثه کارت شناسایی خود را گم کرده‌اند، اسناد مربوط به انگشت‌نگاری برای تشخیص هویت آن‌ها بسیار مهم است.

به گفته مقام‌های وزارت خارجه اندونزی تاکنون مشخص شده که ۴۶ نفر از زائران این کشور کشته، ۱۰ نفر زخمی و ۹۰ نفر دیگر مفقود هستند.

حکیم سیف‌الدین، وزیر امور دینی اندونزی، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد گفت دیپلمات‌های این کشور برای پیدا کردن مجروحان حق سرکشی به بیمارستان‌ها را ندارند.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «حکومت عربستان در برخورد با این موارد مقررات، سنت‌ها و فرهنگ ویژه خود را دارد و این جلوی اقدامات ما برای تشخیص هویت قربانیان را گرفته است.»

مقام‌های سعودی می‌گویند در حادثه مرگبار روز پنجشنبه که در منا روی داد، دو موج بزرگ از زائران در یک راه بسیار باریک به یکدیگر پیوسته و این باعث شد که بسیاری زیر دست و پای جمعیت بیافتند. این پرتلفات‌ترین حادثه‌ای است که طی ۲۵ سال گذشته در جریان مراسم حج روی می‌دهد.

ایران در پی این حادثه بار‌ها از عربستان به خاطر ناتوانی در مراسم حج انتقاد کرده است.

رسانه‌های داخلی ایران به نقل از دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران، تازه‌ترین شمار کشته‌شدگان ایرانی را ۲۲۸ نفر عنوان کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در چهارم مهرماه، و در جریان دیدار‌ با بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواسته بود «وظایف قانونی و انسانی» دولت عربستان را در خصوص «حادثه منا» به آن کشور متذکر شود.

آقای روحانی به هنگام ورود به فرودگاه تهران نیز خواستار انجام تحقیقات کامل در مورد نحوه وقوع این حادثه شد.

دولت عربستان تحقیقات خود را آغاز کرده و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، نیز تعهد داده اگر خطایی صورت گرفته باشد مسئولان آن مجازات خواهند شد.

همزمان دیوان عالی پاکستان اعلام کرد که درخواست یک شهروند این کشور را دریافت کرده که خواهان بررسی قضایی حادثه مکه است. تاکنون قراری برای تشکیل پرونده اعلام نشده است.

وزارت امور دینی پاکستان اعلام کرد که حداقل ۴۴ نفر از زائران آن کشور نیز کشته و ۳۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

به گفته مقام‌های مصر نیز ۷۴ نفر از زائران این کشور کشته و ۹۸ نفر دیگر مفقود هستند.

هر ساله نزدیک به دو میلیون زائر از ۱۸۰ کشور جهان در مراسم حج شرکت می‌کنند. در برخی از سال‌های اخیر شمار زائران به سه میلیون نفر نیز رسیده و حادثه بزرگی روی نداده بود.

در سال جاری اولین مراسم حج از شروع دوران حکومت ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی برگزار شده است.

قبل از شروع مراسم سالانه حج امسال، در روز یازده سپتامبر نیز سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام ده‌ها کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG