لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

فرمانده سپاه: فتنه هسته‌ای توسط آمریکایی‌ها و همکاران‌شان در داخل طراحی شد


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، در کنار آیت‌الله خامنه‌ای
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، در کنار آیت‌الله خامنه‌ای

ساعاتی پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی در مورد ممنوعیت مذاکره با آمریکا، فرمانده سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه اصطلاح «فتنه» را به انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ و مذاکرات اتمی نیز تعمیم داد و آنها را طرح آمریکا دانست.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، از پرونده هسته‌ای ایران، انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶، اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و جنگ ایران و عراق به عنوان «چهار فتنه بزرگ» نام برد که به دست «آمریکایی‎ها» طراحی شده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00
لینک مستقیم


به گزارش وب‌سایت «سپاه‌نیوز»، پایگاه خبری سپاه پاسداران، آقای جعفری روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، گفت که جمهوری اسلامی پس از تصویب توافق اتمی وین «وارد فضای جدیدی می‌شود که دشمنان به دنبال ایجاد فضایی برای به بیراهه کشاندن انقلاب هستند».

آقای جعفری تاکید کرد که «تلاش آمریکایی‌ها برای نفوذ در ایران» در سال‌های پس از انقلاب اسلامی «بی‌نتیجه مانده، اما امروز نفوذ دشمن یکی از مهم‌ترین تهدیدات است».

وی همچنین از «جنگ تحمیلی هشت ساله»، «دوم خرداد»، «فتنه هشت ماهه سال ۸۸» و «فتنه بزرگ هسته‌ای» به عنوان «چهار فتنه بزرگ» نام برد که، به گفته او، «آمریکایی‎‌ها و همکاران‌شان در داخل و خارج» علیه نظام جمهوری اسلامی «طراحی» کرده بودند.

آقای جعفری روز چهارشنبه، ۲۱ مرداد، نیز گفته بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد سال ۷۶ «تهدیدهای جدی علیه انقلاب اسلامی پدید آمد» که می‌توانست «جلوی پیشرفت انقلاب را بگیرد و آن را به انحراف ببرد».

در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال ۷۶ با وجود حمایت بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران، روحانیون سر‌شناس و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از علی‌اکبر ناطق نوری، محمد خاتمی پیروز شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

آقای خامنه‌ای پس از توافق اتمی وین بار‌ها درباره «تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران» هشدار داده و روز چهارشنبه نیز برای چندمین بار مذاکره با آمریکا را به معنای «باز کردن مسیر برای نفوذ» به درون ایران دانست و اشاره کرد که در جریان مذاکرات اتمی آمریکایی‌ها «در جاهایی فرصت پیدا کردند» به کشور نفوذ کنند.

فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که مخالفت‌های «مستقیم و غیرمستقیم زیادی» با به گفته او «راه راستین انقلاب اسلامی» که توسط رهبر جمهوری اسلامی ترسیم شده وجود دارد.

وی اضافه کرد: «برخی دنبال این هستند که بگویند دیگر انقلاب شده، نظام مستقر شده و حالا بیاییم به مسائل خود بپردازیم، کاری به غزه و فلسطین و زورگویی‌های غربی‌ها در منطقه نداشته باشیم، در حالی که حیات ما در انقلاب اسلامی است.»

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، تاکید کرده بود که برخلاف به گفته او «تصورات و القائات اتاق فکرهای بیگانه» که در داخل هم عده‌ای آنها را تکرار می‌کنند، «انقلاب تمام‌شدنی نیست و تبدیل آن به جمهوری اسلامی به معنایی که آنها فکر می‌کنند امکان‌پذیر نخواهد بود».

در همین حال فرمانده کل سپاه پاسداران پیش از این با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی «مرحله پنجم انقلاب اسلامی» را «تشکیل جامعه جهانی اسلامی» خوانده بود.

آقای جعفری روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت، نیز وضعیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از ایران را «بسیار مطلوب» دانسته و گفته بود که انقلاب «احتیاج به پیشرفت سریع‌تر» در داخل ایران دارد.

در همین حال رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، روز پنج‌شنبه از سوریه به عنوان «خط مقدم علیه دشمن» نام برده و گفت که دولت‌های غربی و آمریکا به دنبال «مهار» جمهوری اسلامی هستند تا در یمن، عراق و سوریه «اثرگذار نباشد».

گفته‌های مقامات جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که مقامات برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان از اقدامات ایران در منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG