لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

تشدید درگیری ارتش سوریه با مخالفان همزمان با حملات جنگنده‌های روسی


جنگنده‌های روسی که از پایگاه لاذقیه عازم جبهه مخالفان بشار اسد شده‌اند.
جنگنده‌های روسی که از پایگاه لاذقیه عازم جبهه مخالفان بشار اسد شده‌اند.

گزارش‌ها از سوریه حاکی است که ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان روز دوشنبه ۲۰ مهر موفق شدند با حمایت هواپیماهای جنگی روسیه، طی عملیاتی تهاجمی علیه مواضع مخالفان دولت بشار اسد، در استان حماه در غرب سوریه کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این عملیات، شدیدترین درگیری بین نیروهای دولت بشار اسد و مخالفان طی هفته گذشته بوده‌ است.

بنا بر این گزارش، در جریان این عملیات، هواپیماهای روسیه دست‌کم ۳۰ بار شهر «کَفْر نَبوده» در استان حماه را هدف بمباران‌های خود قرار دادند و نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله نیز پس از آن‌که این منطقه را «صدها بار» گلوله‌باران کردند موفق به تسخیر بخش‌هایی از آن شدند.

به گفته «رامی عبدالرحمن»، موسس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، «کفر نبوده» شهری «بسیار مهم و راهبردی» است و بازپس‌گیری این شهر توسط نیروهای دولتی، ارتش سوریه را به مواضع مخالفان در اطراف شاهراه بین شهرهای اصلی سوریه نزدیک‌تر می‌کند.

نیروهای وفادار به بشار اسد طی چند روز گذشته نیز موفق شدند کنترل منطقه دیگری را در غرب سوریه به‌دست بگیرند که به نوار ساحلی، یعنی منطقه اصلی سکونت علویان هوادار حکومت بشار اسد، نزدیک است.

نیروهای مخالف بشار اسد، اوایل سال جاری پیشرفت‌هایی در غرب سوریه به سوی منطقه اصلی هواداران اسد به‌دست آورده بودند اما گزارش‌ها حاکی است که هم‌اینک به خاطر بمباران‌های روسیه این روند معکوس شده‌است.

روسیه کارزار بمباران هوایی خود در سوریه را از هشتم مهرماه آغاز کرده و می‌گوید که هدف از این بمباران‌ها «مبارزه با تروریسم» و به‌ویژه مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش سابق) است، اما ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر این باورند که هدف اکثریت این حملات هوایی نیروهای موسوم به «میانه‌رو» و مخالف بشار اسد است.

فدریکا موگرینی، رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت مداخله نظامی روسیه در سوریه اقدامی «پرمخاطره» است که «معادلات را به هم می‌زند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم موگرینی افزود: مداخله نظامی روسیه در سوریه «برخی جنبه‌های بسیار نگران‌کننده دارد و نیاز است که در این ارتباط هماهنگی صورت گیرد در غیر این‌صورت ممکن است بسیار مخاطره‌آمیز شود، نه تنها از جنبه سیاسی بلکه از جنبه نظامی».

وی تاکید کرد که حملات هوایی روسیه باید نیروهای داعش را هدف قرار دهد نه گروه‌های شورشی مورد حمایت غرب را.

ینس استولتن‌برگ، رییس پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز دوشنبه در این زمینه گفت: که ادامه حمایت روسیه از رژیم بشار اسد «تنها باعث طولانی‌تر شدن جنگ در سوریه می‌شود».

سوریه از چهار و سال نیم گذشته درگیر جنگ داخلی است که به گفته سازمان ملل متحد، تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG