لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۵+۱ دوشنبه در وین برگزار می‌شود


نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل متحد در وین می‌گوید نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه پنج به علاوه یک، با هدف بررسی روند پیاده‌سازی توافق هسته‌ای ایران، روز دوشنبه در پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

خبرگزاری روسی اینترفکس، روز شنبه ۲۵ مهر، به نقل از ولادیمیر ورونکوف، نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل در وین نوشت که این نشست همچنین به «ارزیابی کلی پیشرفت نقشه راه همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خواهد پرداخت و او کشورش، روسیه، را در این نشست نمایندگی خواهد کرد.

این دیپمات ارشد روسیه همچنین گفته است که نشست روز دوشنبه، به همگام‌سازی مسائل مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک که همچنان مراحل اجرای خود را طی می‌کند، معطوف خواهد بود.

کمیسیون مشترک ایران و گروه پنج به علاوه یک، وظیفه دارد در چارچوب توافق هسته‌ای ایران که تیرماه امسال در وین به امضا رسید، بر نحوه اجرای آن نظارت کند.

سند توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، در یک بازه ۹۰ روزه از زمان اعلام آن در تیرماه امسال، در کشورهای طرف توافق روال قانونی خود را طی کرد، و در ایران پس از آن که هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، با تصویب طرحی چارچوب‌های خود را برای اجرای آن به دولت اعلام کرد، شکل اجرایی به خود گرفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه، مصوبه مجلس در این زمینه را به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

پیشتر در وزارت امور خارجه ایران، ستادی برای پیگیری اجرای برجام تشکیل شده بود و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره اتمی، به عنوان مسئول این ستاد معرفی شد.

آقای عراقچی، روز شنبه به نقل از هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه، روز یکشنبه ۲۶ مهر با اعلام مصوبه‌ای تحریم‌های خود علیه ایران را «لغو» می‌کند.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در روز شنبه گفت که تحریم‌ها «به صورت رسمی لغو» می‌شوند اما «عملیاتی شدن» لغو تحریم‌ها «یکی دو ماه طول می‌کشد».

او در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس مونیخ در تهران، با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد که «هر آنچه در اطلاعیه آژانس مطرح شد، به آن عمل شد و این قدم بزرگی است که ابهامی در زمینه‌های مختلف وجود ندارد و مابقی ارزیابی آژانس به ۱۵ دسامبر موکول می‌شود که گزارش آژانس به شورای حکام می‌رود».

آقای صالحی اراز امیدواری کرد که «بر اساس علائمی که تا امروز دیدیم تا ۱۵ دسامبر گزارش آژانس به گونه‌ای باشد که برجام به کلی اجرایی شود» و بر این اساس پیش‌بینی کرد که « اواخر آذر یا اوایل دی ماه شاهد به نتیجه رسیدن برجام خواهیم بود».

XS
SM
MD
LG