لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

پوردستان: داعش تهدید کرده که گزینه‌های پس از فرانسه، روسیه و ایران هستند


hحمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران
hحمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران روز دوشنبه ۲۵ آبان با اشاره به تهدیدات اخیر «حکومت اسلامی» (داعش) پس از انفجارهای پاریس گفت: «داعش تهدید کرده که گزینه‌های پس از فرانسه، روسیه و ایران هستند و در این رابطه وزیر امور خارجه عراق هم هشدار لازم را داد اما ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که ترسی از این تهدیدات ندارد.»

اشاره او به سخنان ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق است که روز شنبه گفته بود سازمان‌های اطلاعاتی کشورش به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد «تروریست‌ها» قصد دارند حملاتی تازه را در فرانسه، ایالات متحده، و ایران انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، که در حاشیه بازدید از رزمایش محمد رسول‌الله ۳ در شرق ایران سخن می‌گفت در ادامه سخنان روز دوشنبه خود افزود: «در دیاله عراق نیز خط قرمز ۴۰ کیلومتری ترسیم شده و ضمن تقویت نیروهای تحت امر اخطار شدید دادیم که اگر اقدامی صورت پذیرد با پاسخ قاطع و کوبنده نیروهای مسلح ایران انجام خواهد شد و مشابه این کار را در افغانستان هم داشتیم.»

احمدرضا پوردستان اظهار داشت: «امروز بخشی از داعش در شمال افغانستان است و علاقه‌مند نزدیکی به مرزهای ایران بود ولی ملت ایران هم مطمئن باشند که فرزندانشان در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی آماده هستند.»

پوردستان تأکید کرد: «قبل از رسیدن دشمن به مرز، اقداماتش خنثی خواهد شد و داعش مطمئن باشد که اگر کوچکترین غلطی کند با پاسخ تند و کوبنده ایران همراه خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «مأموریت‌های مستشاری فعلاً در اختیار نیروی قدس سپاه است اما ارتش این آمادگی را دارد تا در صورت نیاز همکاری لازم را داشته باشد.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان تأکید کرد: «به کسانی هم که خیال خام در سر دارند هشدار جدی می‌دهد که در صورت هر گونه اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخ جدی و کوبنده نیروهای مسلح این کشور همراه خواهند بود.»

«طرح جامع تقویت امنیت داخلی ایران»

روز دوشنبه وزیر کشور ایران نیز در همین ارتباط گفت هرچند «موضوع نگران‌کننده در مرزها نداریم» اما «تمامی تهدیدات را رصد می‌کنیم» و «اگر احساس کنیم که تحولات عراق به تهدید مرز ایران منجر می‌شود، حتماً عمل خواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی این سخنان را دوشنبه ۲۵ آبان در یک نشست خبری و در واکنش به اظهارات دو روز قبل وزیر خارجه عراق در مورد تهدید داعش علیه ایران بیان کرد.

وزیر کشور ایران هم‌چنین از یک «طرح جامع» برای «تقویت امنیت و صیانت از حوزه امنیت داخلی کشور، از مرز تا نقاط مختلف کشور» خبر داد.

وی دربارهٔ این «طرح جامع» توضیح بیشتری نداد اما این را نیز گفت که ایران آماده است «تجربیات خود را به سایر کشورها در حوزه امنیتی منتقل کند».

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران یکشنبه ۲۴ آبان گفته بود، انفجارهای بیروت و حملات اخیر در پاریس «هشداری جدی» برای ایران نیز هست، که باید «مورد توجه جدی کارشناسی قرار بگیرد».

در همین حال، وزیر اطلاعات هفته گذشته از دستگیری «بیش از ۳۰ عامل تروریستی» در نقاط مختلف ایران خبر داد.

برخی از مقامات ایران گفته بودند، عاملان حملاتی مانند حمله مسلحانه در دزفول، در روز تاسوعا، از یک کشور خارجی تأمین مالی شده بودند.

ایران پیشتر برخی گزارش‌های ادعایی در خصوص مشاهده شدن افرادی با خودروها و بیرق سیاه‌رنگ در برخی از نقاط کشور را قویا تکذیب کرده بود.

اما وزیر اطلاعات ایران یکشنبه گفت «در برخی از استان‌ها افرادی خودروی شهروندان را به زور گرفته و آنها را به قتل رسانده و خواسته بودند عملیات تروریستی انجام دهند».

مقاماتی از ایران پیش‌تر نیز گفته بودند به سران داعش فهمانده‌اند اگر در خاک عراق به چهل کیلومتری مرز ایران نزدیک شود، ایران وارد اقدام خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، هفته گذشته گفت کمک مستشاری ایران در سوریه برای امنیت داخلی ایران اهمیت دارد و اگر این حضور نباشد، امنیت داخلی کشور در تهدید خواهد بود.

توجه مسئولان ایرانی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی به مقوله مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش) در روزهای اخیر و پس از حملات روز جمعه در پاریس بازتاب بیشتری یافته است.

در همین حال، محمد اسماعیل کوثری، از مسئولان کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی که پیش‌تر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران بوده، شنبه با طعنه به مقامات فرانسه گفته بود، «اگر فرانسه نمی‌تواند امنیت مردم کشورش را در مقابل داعش تأمین کند، این کار را به مستشاران ایرانی بسپارد».

XS
SM
MD
LG