لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

نخست‌وزیر فرانسه از احتمال حملات تازه در کشورهای اروپایی خبر داد


مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه
مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، بامداد دوشنبه ۲۵ آبان به رسانه‌های فرانسوی گفت که حملات پاریس در سوریه طراحی شده بود و «اروپا باید منتظر حملات دیگری طی چند روز یا چند هفته آینده باشد.»

نخست وزیر فرانسه روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو «آرتی‌آل» فرانسه در رابطه با تهدید «حکومت اسلامی» (داعش) تأکید کرد: «می‌دانیم که برنامه‌ریزی برای حملات دیگری علیه فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در جریان است.»

پاریس، پایتخت فرانسه، شامگاه جمعه ۲۲ آبان، شاهد شش حمله هم‌زمان بود که ۱۳۲ کشته و حدود ۳۵۰ مجروح به جای گذاشت.

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

روز دوشنبه مانوئل والس در این رابطه خبر داد که از زمان حملات روز جمعه در پاریس، پلیس فرانسه در نقاط مختلف کشور «به بیش از ۱۵۰» منزل اسلام‌گرایان مظنون شبیخون زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر فرانسه گفت که پلیس در این عملیات پنج نفر را دستگیر کرده و «زرادخانه‌ای از اسلحه» شامل سلاح راکت‌انداز (آرپی‌جی)، مسلسل‌های کلاشنیکف، جلیقه‌های ضدگلوله، سلاح‌های کمری و تجهیزات دیگر نبرد نظامی کشف و ضبط کرده‌است.

۱۳ مورد از یورش‌های پلیس به منازل افراد مظنون در شهر لیون، در جنوب شرق فرانسه، انجام شده و شبیخون پلیس در شهر تولوز، واقع در جنوب غرب کشور، به بازداشت دست‌کم سه نفر انجامیده است.

در شهر گرنوبل واقع در مناطق کوهستانی فرانسه، نیز چندین نفر دستگیر شده و در منازل آنها سلاح و پول کشف و ضبط شده است.

مانوئل والس در بخش دیگری از گفت‌وگوهای خود با رسانه‌های فرانسوی تأکید کرد که کشورش با یک گروه منزوی مواجه نیست بلکه «با ارتشی تروریستی» طرف است.

نخست‌وزیر فرانسه تأکید کرد: «ما الان در جنگ هستیم و به این خاطر که در حالت جنگی به‌سر می‌بریم تدابیری ویژه اتخاذ کرده‌ایم.»

وی افزود: «ما اقدام می‌کنیم تا این دشمن نابود شود، چه در فرانسه در ارتباط با یافتن مرتکبین این حمله و چه در سوریه و عراق، پاسخ ما در همان سطح این حملات [پاریس] خواهد بود.»

او هم‌چنین خبر داد که به این خاطر، چندین کنسرت و رویداد عمومی مرتبط با نشست مسائل اقلیمی سی‌ام نوامبر در پاریس لغو شده است.

فرانسه در روزهای اخیر کارزار خود برای بمباران مواضع داعش در سوریه را تشدید کرده که در جریان این عملیات تازه ۱۲ هواپیمای فرانسوی شامل ۱۰ جت جنگنده مجموعاً ۲۰ بمب بر مواضع داعش افکنده‌اند.

فرانسه هم‌چنین خبر داده که برای مبارزه با «حکومت اسلامی» قصد دارد ناو هواپیمابر به خاورمیانه بفرستد.​

ادامه شناسایی مهاجمان به پاریس

بنا بر آخرین گزارش‌ها، هم‌اینک برای یافتن صلاح عبدالسلام، مظنون فراری حملات پاریس عملیات گسترده‌ای در بروکسل، پایتخت بلژیک جریان دارد و مأموران خانه‌ای را در محله مولنبیک بروکسل محاصره کرده‌اند.

به گفته مقام‌های امنیتی فرانسه مظنون اصلی برنامه‌ریزی حملات پاریس شخصی به نام عبدالحمید عبود است که هم‌اینک در سوریه به‌سر می‌برد.

پس از شناسایی جسد عمر اسماعیل مصطفی، شهروند فرانسوی الجزایری‌تبار، دولت فرانسه از شناسایی دو مهاجم دیگر خبر داده‌است.

یکی از مهاجمان شناسایی‌شده سامی امیمور، ۲۸ ساله و شهروند فرانسه، است که در حمله به سالن بتاکلان دست داشت.

یکی از گذرنامه‌ها که در کنار جسد یکی از مهاجمان پیدا شده نیز به نام احمد المحمد اهل سوریه است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های ترکیه نیز می‌گویند که هفته گذشته یکی از اعضای داعش را در ارتباط با طرح‌ریزی حملات پاریس دستگیر کرده بودند.

ترکیه هم‌چنین می‌گوید که در حدود یک سال پیش در مورد فعالیت‌های یکی از مهاجمان حمله روز جمعه پاریس به فرانسه هشدار داده بودند اما پاسخی از مقام‌های فرانسوی دریافت نکردند.

انتشار ویدئوی تهدید واشینگتن

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه ویدئویی منتشر شده که هنوز اصلیت آن تأیید نشده اما در این ویدئو ظاهراً یکی از اعضای گروه داعش در استان صلاح‌الدین عراق به نام الغریب الجزایری واشنیگتن را تهدید به حمله می‌کند.

الغریب الجزایری در این ویدئو می‌گوید: «به کشورهایی که در کارزار صلیبیون شرکت دارند می‌گوییم که ان‌شاءالله شما هم روزی مانند فرانسه خواهید داشت، و همان‌طور که ما فرانسه را در مرکزش هدف قرار دادیم قسم می‌خوریم که آمریکا را هم در مرکزش یعنی واشینگتن هدف قرار خواهیم داد.»

خنثی کردن هفت حمله به بریتانیا طی شش ماه گذشته

در همین حال، روزنامه ایندپندنت روز دوشنبه از قول دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، نوشت که بریتانیا طی شش ماه گذشته «هفت حمله تروریستی» را پیش از انجام کشف و خنثی کرده‌است.

وی با ذکر این‌که کشورش با تهدید داعش روبه‌رو است و حملات از نوع حملات روز جمعه در پاریس «ممکن است در بریتانیا هم اتفاق بیفتد» افزود که دولت وی نزدیک به دو هزار جاسوس تازه را برای کشف این تهدیدها به خدمت گرفته است.

XS
SM
MD
LG