لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

مجلس نمایندگان آمریکا به محدود کردن پذیرش پناهجویان سوری رای داد


نمایی از کنگره آمریکا
نمایی از کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه ۱۹ نوامبر به تعلیق برنامه دولت باراک اوباما برای پذیرش ۱۰ هزار پناهجوی سوری رای داد. این طرح همچنین محدودیت‌های بیشتری برای پذیرش پناهجویان سوری و عراقی اعمال می‌کند.

به گزارش رویترز، این طرح پس از حملات مرگبار پاریس در روز جمعه که دستکم ۱۲۹ کشته برجای گذاشت، تهیه شده است.

طبق این گزارش ۲۸۹ نماینده به تعلیق طرح پذیرش پناهنگان سوری رای مثبت و ۱۳۰ نماینده رای منفی دادند.

رویترز می گوید، ۴۷ نماینده از ۱۸۸ نماینده دمکرات در مجلس نمایندگان نیز به تعلیق طرح دولت اوباما رای مثبت داده‌اند.

این در حالی است که باراک اوباما پیشتر هشدار داده بود که این طرح را «وتو» خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است که نمایندگان جمهوریخواه می‌گویند، احتمال دارد که اعضای گروه حکومت اسلامی (داعش) در پوشش پناهجو وارد خاک امریکا بشوند و دست به عملیات علیه شهروندان بزنند.

پیشتر گزارش حاکی از ان بود که یکی از مهاجمان پاریس به عنوان پناهجو از طریق یونان وارد اروپا شده بود. پیدا شدن پاسپورت این مهاجم در پاریس باعث شده است که نگرانی در خصوص پناهجویان سوری افزایش یابد.

این در حالی است که به گزارش رویترز نماینده وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه تاکید کرده است با توجه به بررسی‌هایی که در خصوص سوابق پناهجویان سوری انجام شده است، احتمال خیلی کمی وجود دارد که آنها تهدیدی برای امنیت ایالات متحده باشند.

به گزارش رویترز، این طرح که محدودیت‌های بیشتری برای پذیرش پناهجویان سوری و عراقی اعمال می‌کند، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را ملزم کند تا وضعیت امنیتی پناهجویان را تایید کنند.

طبق این گزارش این طرح با دو سوم ارا مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است، بنابراین این مجلس قادر خواهد بود که «وتوی» باراک اوباما را بی‌اثر کند. اما این طرح می‌بایست در مجلس سنای آمریکا به تایید برسد و برای بی‌اثر کردن وتوی رییس جمهوری نیاز است دو سوم اعضای سنای از این طرح حمایت کنند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، آمریکا تنها یک هزار و ۵۰۰ پناهجو سوری را پذیرفته است، اما دولت باراک اوباما در ماه سپتامبر اعلام کرد، سال آینده ۱۰ هزار پناهجو سوری را می‌پذیرد.

پیش‌تر فرمانداران دست کم ۲۴ ایالت آمریکا اعلام کرده‌ بودند که دیگر حاضر به پذیرش پناهجویان سوری نیستند.

XS
SM
MD
LG