لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

تمایل آلمان و بریتانیا به همراهی در حملات هوایی علیه داعش


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر می‌گوید که زمان مشارکت این کشور در حملات هوایی علیه حکومت اسلامی (داعش) فرا رسیده است.

همزمان یک سخنگوی حزب حاکم آلمان نیز می‌گوید که جنگنده‌های تجسسی تورنادو برای مبارزه با گروه داعش در سوریه اعزام خواهند شد.

به گزارش رویترز، دیوید کامرون در پاسخ به گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا یادآور شده که لندن نمی‌تواند صبر کند تا بحران سوریه خاتمه یابد و آنگاه به علیه گروه حکومت اسلامی اقدام کند.

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی تصریح کرده که حملات هوایی علیه حکومت اسلامی در سوریه باید در چارچوب یک استراتژی «منسجم» برای شکست دادن این گروه انجام شود و از آنجا که چنین استراتژی وجود ندارد، نباید دست به حملات هوایی علیه این گروه زد.

این در حالی است که آقای کامرون تأکید کرده است که اشتباه خواهد بود اگر بریتانیا امنیت خود را از دیگر کشور‌ها جدا کند و نظاره گر باشد که دیگر کشور‌ها بار مسئولیت حملات هوایی علیه داعش در سوریه برای متوقف کردن اقدامات این گروه برای حمله به بریتانیا را بردوش بگیرند.

رویترز می‌گوید که دیوید کامرون گزارشی ۲۴ صفحه‌ای در پاسخ به گزارش کمیته روابط خارجی ارائه کرده است که براساس آن مبارزه با گروه حکومت اسلامی وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

طبق این گزارش، دولت هنوز زمان رأی‌گیری پارلمان بریتانیا در خصوص مشارکت در حملات هوایی این کشورعلیه گروه حکومت اسلامی مشخص نکرده است، اما انتظار می‌رود اوایل هفته آینده در این خصوص رأی‌گیری شود.

پارلمان بریتانیا سپتامبر گذشته با عملیات نیروی هوایی این کشور در خاک عراق موافقت کرد، ولی حاضر نشد محدوده این عملیات را به خاک سوریه گسترش دهد.

با این حال پس از حملات مرگبار پاریس که دستکم ۱۳۰ کشته برجای گذاشت، دیوید کامرون می‌گوید که پیوستن لندن به حملات هوایی علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه ضروری است.

آلمان تورنادو می‌فرستد

در همین حال، سخنگوی امور دفاعی حزب آنگلا مرکل، حاکم آلمان، اعلام کرده است، «آلمان نقش فعال‌تری (برای مقابله با داعش) ایفا خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هننینگ اوته، سخنگوی دفاعی حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان، تصریح کرده که این کشور علاوه بر کمک‌های نظامی آموزشی به منطقه اقلیم کرستان عراق، جنگنده‌های تجسسی تورنادو را نیز اعزام خواهد کرد.

طبق این گزارش جنگنده‌های تورنادو از قدرت شناسایی بالایی برخوردارند.

آلمان تاکنون در حملات هوایی علیه گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه مشارکت نداشته و این حملات بیشتر ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شده‌اند.

پس از آن که گروه حکومت اسلامی مسئولیت حملات مرگبار پاریس را برعهده گرفت، فرانسه حملات خود به این گروه در سوریه را تشدید کرده است.

XS
SM
MD
LG