لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

تشدید حملات آمریکا علیه زیرساخت‌های نفتی داعش


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه ۲ آذر از حملات تازه به اهدافی متعلق به گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق و نابودی یک مرکز ذخیره نفت این گروه و ۲۸۳ خودروی آن‌ها خبر داد.

منابع آمریکایی می‌گویند که انتقال و خرید و فروش غیرقانونی نفت، منبع حدوداً نیمی از درآمد گروه داعش است و این حملات در راستای قطع منابع مالی داعش انجام می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها ۲۸۳ دستگاه خودروی نابودشده توسط بمباران‌های ارتش آمریکا در دیر الزور و حسَکه، بیشتر برای حمل و نقل نفت از میدان‌های نفتی شرق سوریه به مقرهای قاچاق نفت استفاده می‌شد.

نابودی این خودروها پس از آن صورت می‌گیرد که نیروی هوایی آمریکا روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) خبر داده‌بود که با بمباران‌های خود موفق شده ۱۱۶ تانکر نفتی داعش را نابود کند.

روسیه نیز روز چهارشنبه ۲۷ آبان خبر داد که هواپیماهای جنگی آن کشور در حال «شکار» کامیون‌های نفت‌کش داعش و قلع و قمع آنها هستند و مسکو ویدئوهایی نیز مربوط به این حملات منتشر کرد.

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) تقریباً‌ تمامی میدان‌های نفتی سوریه را که در شرق کشور متمرکز است در دست خود گرفته و در حدود ۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند؛ این گروه کنترل برخی میدان‌های نفتی عراق را نیز در دست دارد.

بیشتر فروش نفت داعش به ترکیه و به زیر قیمت اصلی بازار صورت می‌گیرد و این گروه از این طریق ماهانه در حدود ۵۰ میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

دیگر حملات به مواضع داعش در سوریه و عراق

در بیانیه پنتاگون همچنین گفته شده است که روز یکشنبه ۱۹ حمله به مواضع داعش در نزدیکی ۱۴ شهر سوریه انجام شد که از جمله ۴ حمله در نزدیکی حسکه و ۴ حمله نیز در نزدیکی عین عیسی بود.

براساس این بیانیه، همزمان، نیروی ائتلاف به حمله به مواضع داعش در حوالی ۱۱ شهر عراق، از جمله ۵ حمله در نزدیکی شهر رمادی در غرب این کشور و سه حمله در حوالی فلوجه دست زد که در آن‌ها یگان‌های تاکتیکی و تله‌های انفجاری این گروه نابود شدند.

روز شنبه هم ۹ حمله به مواضع داعش در سوریه انجام شده بود.

آغاز عملیات ناو هواپیمابر فرانسه علیه داعش

در همین حال، خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که ناو هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه که وارد شرق مدیترانه شده روز دوشنبه عملیات هواپیماهای جنگی خود علیه مواضع داعش را آغاز کرده‌است.

وزارت دفاع فرانسه پیش از این خبر داده بود که عملیات جنگی این ناو هواپیمابر از روز دوشنبه آغاز می‌شود و گزارش‌های اولیه حاکی از هدف قرار گرفتن دو موضع از مواضع داعش توسط جنگنده‌های این ناو است.

XS
SM
MD
LG