لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

داود اوغلو: اتهام های روسیه علیه ترکیه یادآور دروغ‌های ماشین تبلیغاتی شوروی است


 احمد داود اوغلو ، نخست وزیر ترکیه
احمد داود اوغلو ، نخست وزیر ترکیه

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه سوم دسامبر گفته است که اتهامات روسیه در خصوص تجارت نفتی ترکیه با گروه حکومت اسلامی (داعش) یادآور دروغ‌های ماشین تبلیغاتی دوران اتحاد جماهیر شوروی است.

مقام‌های وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و خانواده‌اش را متهم کردند که درصادرات و انتقال غیرقانونی نفت گروه حکومت اسلامی در مناطق تحت کنترل این گروه در سوریه نقش مستقیم داشته‌اند.

به گزارش رویترز، احمد داود اوغلو در یک کنفرانس خبری پیش از سفر به آذربایجان در خصوص اتهامات روسیه علیه دولت ترکیه، گفته است: «در دوران جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی یک ماشین تبلیغاتی داشت و هر روز دروغی تازه مطرح می‌کرد. ابتدا انها خودشان این دروغ‌ها را باور می‌کردند، سپس از همه انتظار داشتند که این دروغ‌ها را باور کنند. این‌ها به عنوان دروغ‌های پراودا یاد می‌شود»

اشاره احمد داود اوغلو به پراودا، ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی بین سال‌های پس انقلاب در روسیه تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرده است: «این یک سنت قدیمی بود، اما دو باره سر براورده است. هیج کس برای دروغ‌ها به شیوه ماشین تبلیغات دوران شوروی ارزشی قائل نیست.»

در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ضمن رد اظهارات مقام‌های وزارت دفاع روسیه در خصوص نقش رجب طیب اردوغان و خانواده‌اش در تجارت نفتی با داعش، گفته بود، شواهدی در این زمینه وجود ندارد.

این در حالی است که طی روزهای اخیر مقام‌های آمریکا از فقدان کنترل و تامین امنیت لازم در ۱۰۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه با سوریه که در کنترل گروه حکومت اسلامی هستند، انتقاد کردند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه گفته بود برخی از این مناطق مرزی به طور کامل کنترل نمی‌شوند.

در همین حال، احمد داود اوغلو گفته است، ترکیه تلاش خواهد کرد در این مناطق موانع فیزیکی ایجاد کند.

وی اضافه کرده است که ترکیه با همکاری کشورهای عضو ائتلاف درصدد است تا نیروهای داعش را مناطق مرزی با ترکیه بیرون براند.

به دنبال سرنگونی یک هواپیما جنگی روسیه در سوریه، تنش بین مسکو و آنکارا افزایش یافته است.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم کرده بود، اما در واکنش، رجب طیب اردوغان گفته بود که اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از سمت خود استعفا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG