لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

هشدار درباره اسباب بازی های خریداری شده توسط زائران ایرانی در عراق


زائران ایرانی در مرز مهران.
زائران ایرانی در مرز مهران.

معاون امنیتی وزیر کشور ایران از «کشف مواد خطرناک» در اسباب بازیهای خریداری شده توسط زائران مراسم اربعین خبر داد و از آنان خواست که وسایل خریداری شده از عراق را برای «کنترل» به نیروهای انتظامی و امنیتی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ذوالفقاری، خبر داد که روزجمعه، ۱۳ آذر و در مرز مهران، در «چند مورد» اسباب بازی خریداری شده توسط زائران مراسم اربعین، «مواد خطرناک» کشف شده است.

به گفته آقای ذوالفقاری، برخی از زائران نیز خودشان «به دلیل مشکوک شدن به وسایل خریداری شده این موضوع را به دستگاه‌های امنیتی اطلاع دادند.»

وی از زائران مراسم اربعین خواست که اسباب بازی‌ها و وسایل خریداری شده از عراق که «امکان جاسازی مواد خطرناک» دارند را قبل از استفاده «توسط واحدهای انتظامی و امنیتی کنترل کنند.»

به گفته آقای ذوالفقاری، به همه دستگاه‌های امنیتی نیز «تاکید شده است که کنترل بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نیز از کشف «تعدادی اسباببازی و عروسکهای مشکوک» از زائران مراسم اربعین خبر داد.

به گفته مقامهای وزارت کشور ایران، تاکنون «حدود یک میلیون ایرانی» که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده بودند، به کشور بازگشته‌اند.

قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، روز چهارشنبه ۱۱ آذر، اعلام کرده بود که مرز مهران همزمان با بازگشت زائران مراسم اربعین «به صورت ویژه کنترل» و «رصد امنیتی» می‌شود.

در همین حال بر اساس گزارش رسانه های ایران، از هفته گذشته مأموران نیروی انتظامی به صورت «گسترده» در ایستگاههای متروی تهران و برخی مراکز دیگر حضور دارند و افراد «مشکوک» را بازرسی می‌کنند.

حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه هفتم آذر، دلیل افزایش مأموران این نیرو و حضور یگانهای ویژه در خیابانهای تهران را انجام مانورهای «ضد تروریستی» و تمرین برای مقابله با «تهدیدات احتمالی» ذکر کرده بود.

در همین حال پس از انتشار گزارش‌ها دربارهٔ «تخلیه» ایستگاه متروی شهید حقانی تهران در عصر روز سه شنبه، دهم آذرماه، به دلیل «شایعه بمبگذاری» نیز شایع های در شبکه های اجتماعی تلفن همراه منتشر شد که این «بمبگذاری» را به گروه «حکومت اسلامی» (داعش) منتسب می‌کرد.

همزمان با انتشار این خبر‌ها، گزارش هایی نیز دربارهٔ حمله به زائران مراسم اربعین در عراق منتشر شده و بر اثر یک انفجار انتحاری در بغداد در روز دوشنبه، ۹ نفر از کسانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را داشتند کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

اربعین حسینی مراسمی است که در روز چهلم کشته شدن امام سوم شیعیان در کربلا همه ساله برگزار می‌شود و یکی از پرازدحام‌ترین مراسم دینی اسلامی متعلق به شیعیان است.

XS
SM
MD
LG