لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

برگزاری نشست مخالفان با نمایندگان دولت سوریه «در اوایل ژانویه»


نشست دو روزه مخالفان حکومت سوریه در ریاض
نشست دو روزه مخالفان حکومت سوریه در ریاض

در پایان نشست دو روزه ریاض اعلام شده است، یک هیات مرکب از مخالفان سیاسی و گروه‌های مسلح در ژانویه (ماه آینده میلادی) با نمایندگان دولت سوریه برای دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور رو در رو مذاکره خواهند کرد.

به گزارش رویترز روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر نشست دو روز بیش از ۱۰۰ نفر از مخالفان حکومت سوریه در ریاض پایان یافت. هدف این نشست دستیابی به یک چارچوب و موضع واحد در بین مخالفان سیاسی و مسلح حکومت بشار اسد در خصوص مذاکرات صلح اعلام شده بود.

عبدالعزیز بن صقر، رییس اجلاس ریاض، در بیانیه‌ای گفته است که نشست مخالفان با مقام‌های دولت سوریه در ۱۰ روز اول ماه آینده یعنی ژانویه برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرده است: در ماه ژانویه نشستی برگزاری می‌شود که استفان دی‌میستورا (نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه) در مورد آن تصمیم می‌گیرد. در این نشست که بین مخالفان و نمایندگان دولت سوریه برگزار خواهد شد در خصوص دوران انتقالی بحث خواهد شد.

رییس اجلاس ریاض تاکید کرده است «این نشست در ۱۰ روز اول ژانویه برگزار خواهد شد.»

در بیانیه پایانی اجلاس دو روزه ریاض تصریح شده است که بشار اسد، رئیس جمهوری، در آغاز فرآیند انتقالی، از قدرت کناره‌گیری کند.

عربستان می‌گوید گروه‌های «میانه‌رو» مخالف حکومت بشار اسد را به این نشست دعوت کرده است و گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصره به این نشست دعوت نشده‌اند. کردهای سوریه نیز به نشست ریاض دعوت نشده‌اند.

به گزارش رویترز، در ساعات آخر اجلاس ریاض، اعتراض گروه احرارالشام به روند این نشست، آن را تحت الشعاع قرار داد. احرارالشام که از متحدان جبهه‌النصره، گروه وابسته به القاعده است، در بیانیه‌ای اعلام کرده ، به دلیل اینکه نقش اصلی در این اجلاس به گروه‌های پایتخت‌نشین (دمشق) داده شده، از ادامه حضور در آن منصرف شده است.

ایران از منتقدان نشست دو روزه ریاض است و می گوید، نشست نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه در ریاض «مغایر» بیانیه نشست وین-۲ است. ایران همچنین تصریح کرده است که در این نشست «برخی گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش» حضور دارند.

در نشست وزیران خارجه نزدیک به ۲۰ کشور در مذاکرات وین ۲ در ماه گذشته بر سر ضرب‌الاجلی برای آغاز گفت‌وگو‌ها میان دولت بشار اسد و مخالفانش به توافق حاصل شد. این طرح که همچنان جزئیات آن کامل نشده، ۱۱ دی ماه، اول ژانویه ۲۰۱۶ را به عنوان ضرب‌الاجل آغاز گفت‌وگو‌ها تعیین کرده است.

بر اساس این طرح، ظرف مدت شش ماه مذاکرات باید به برقراری یک دولت گذار «معتبر، فراگیر، و غیرفرقه‌ای» منجر شود، که تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل را ظرف ۱۸ ماه زمان‌بندی کند.

در همین حال‌ بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز ۱۲ آذر گفته بود که این نهاد بین‌المللی در تلاش برای ایجاد گفت‌وگو میان بشار اسد و گروه‌های معارض او، و برقراری آتش‌بس در سوریه از اوائل ژانویه سال آینده میلادی، اواسط دی ماه است.

XS
SM
MD
LG