لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۳

«بیش از یک میلیون» مهاجر و پناهجو در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شدند


سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهجو و «مهاجر غیرقانونی» که از جنگ، فقر و سرکوب در خاورمیانه و آفریقا گریخته‌اند وارد اروپا شدند که رقم تاریخی و بی‌سابقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بین‌المللی مهاجرت که دفتر مرکزی آن در ژنو است، روز دوشنبه ۳۰ آذر و چند روز قبل از پایان سال میلادی جاری گفت: یک میلیون و پنج هزار نفر امسال وارد اروپا شده‌اند که چهار برابر رقم مشابه در سال میلادی گذشته است. اکثریت آن‌ها از مسیرهای دریایی خود را به اروپا رسانده و حدود سه هزار و هفتصد نفر از آن‌ها غرق شده‌اند.

ویلیام لیسی سوئینگ مدیر این نهاد از کشورهای اروپایی خواست تا مهاجرت را امن‌تر کنند.

او افزود: «ما می‌دانیم که مهاجرت اجتناب ناپذیر، ضروری و در مجموع مطلوب است. اما مهاجرت باید برای همه، هم خود مهاجران و هم کشورهایی که در آینده محل زندگی آن‌ها خواهند بود قانونی، امن و مطمئن باشد».

سازمان بین‌المللی مهاجرت بر اساس آمارهای دولتی در کشورهایی نظیر یونان، ایتالیا، بلغارستان، اسپانیا، مالتا و قبرس رقم مهاجران به اروپا را تعیین می‌کند.

جوئل میلمن سخنگوی این سازمان گفت تعداد واقعی افرادی که وارد اروپا شده‌اند ممکن است از ارقامی که ما جمع آوری کرده‌ایم بیشتر باشد چون به خاطر ابعاد گسترده مهاجرت در سال جاری ادارات دولتی و نهادهای مسئول به سختی می‌توانند تمام مهاجران را ثبت کنند.

بخش اعظم یک میلیون مهاجر امسال یعنی حدود ۸۲۰ هزار نفر از آن‌ها از طریق خاک ترکیه و پس از عبور از آب‌های دریای اژه به جزایر یونان رسیده، حدود ۱۵۰ هزار نفر از شمال آفریقا و طی کردن دریای مدیترانه خود را به ایتالیا رسانده و تعداد کمتری نیز از طریق زمینی و با عبور از مرز ترکیه وارد بلغارستان و یونان شده‌اند.

تعداد بسیار کمی نیز با قایق و از طریق دریا خود را به سایر کشورهای اروپایی رسانده‌اند.

تعداد دیگری از مهاجران و پناهجویان که تعداد آن‌ها در آمار سازمان بین المللی مهاجرت منظور نشده، با عبور از مرز کشورهای دیگر خود را به اروپا رسانده‌اند. یک نمونه آن ورود هزاران نفر از طریق روسیه و عبور از مرزهای نروژ است.

سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید حدود نیمی از مهاجران و پناهجویانی که امسال وارد اروپا شده‌اند اهل سوریه هستند، ۲۰ درصد آن‌ها افغان و حدود هفت درصد هم عراقی هستند.

از مجموع سه هزار و ۷۰۰ نفری که امسال غرق شده‌اند حدود ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در مسیر حرکت مهاجران با قایق از شمال آفریقا به سوی سواحل ایتالیا روی داده، حدود ۷۰۰ نفر هنگام عبور از دریای اژه بین ترکیه و یونان و حدود ۷۰ نفر نیز در مسیر حرکت خود به سمت اسپانیا غرق شده‌اند.

تداوم و تشدید جنگ داخلی سوریه یکی از عوامل اصلی در افزایش تعداد مهاجران در سال ۲۰۱۵ بوده که از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه‌ است.

دولت‌های اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند در مورد نحوه واکنش به بحران مهاجرت به توافق برسند و در مورد تعداد پذیرش و نحوه مدیریت این موج گسترده مهاجرت اختلاف نظر دارند.

در طول تابستان کشورهای اروپای شرقی به کرات مرزهای خود را به روی مهاجران گشوده و یا مسدود می‌کردند. این حالت سردرگمی و کلافگی شدیدی ایجاد کرد تا بالاخره در پاییز روند حرکت مهاجران به سوی اروپای غربی تا حدی نظم گرفت.

کشورهای آلمان و سوئد بیشترین تعداد از پناهجویان را پذیرفته‌اند. طی سال ۲۰۱۵ در مجموع یک میلیون مهاجر و پناهجو وارد آلمان شده‌اند ولی این تعداد بسیار زیادی از مهاجران اهل کشورهای اروپای شرقی و ناحیه بالکان را نیز شامل می‌شود.

XS
SM
MD
LG