لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

ایران: قطع رابطه نمی‌تواند بر خطای اعدام شیخ نمر سرپوش گذارد


حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران شامگاه یکشنبه ۱۳ دی ماه، در واکنش به اقدام عربستان سعودی برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفته است که ریاض نمی‌تواند با قطع روابط با تهران بر «خطای اعدام» شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه سرپوش بگذارد.

عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه با اعلام خبر خروج دیپلمات‌های این کشور از ایران، از قطع روابط ریاض با تهران خبر داد و گفت که دیپلمات‌های ایرانی نیز ۴۸ ساعت وقت دارند که خاک عربستان را ترک کنند.

این اقدام به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در روز شنبه صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل جبیر تأکید کرد که «تاریخ ایران پر است از دشمنی و مداخله منفی در مسائل عرب است، و (چنین رویکردی) همواره با ویرانی همراه بوده است».

وزیر امور خارجه عربستان حمله به سفارت این کشور را نقض قوانین بین‌المللی دانسته است.

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران، به خبرگزاری فارس گفته است: «ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد».

معاون وزیر خارجه ایران در خصوص اظهارات عادل الجبیر درباره حمله به سفارت و کنسولگری عربستان نیز تصریح کرده است که عربستان پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط‌گرایی شد.

او ادامه داده که عربستان با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند و در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به تجمع شنبه‌شب مقابل سفارت عربستان در تهران گفته است: هیچ آسیبی به دیپلمات‌های سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است.

حسین امیرعبداللهیان تصریح کرده است: ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است و همه دیپلمات‌ها در امنیت کامل به وظایف خود ادامه می‌دهند.

به دنبال اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر در عربستان در روز شنبه، تجمع‌های اعتراضی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد. درتهران تجمع‌کنندگان با ورود به سفارت عربستان به ساختمان این سفارتخانه آسیب وارد کردند.

حمله به سفارت و کنسولگری عربستان واکنش‌های بین‌المللی در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG