لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

ظریف: عربستان می‌خواهد با تنش‌آفرینی بر بحران سوریه تأثیر بگذارد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه بیستم دی، عربستان سعودی را متهم کرد که «با اقدامات تنش‌آمیز خود درصدد تأثیرگذاری منفی بر بحران سوریه است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی که در تهران در دیدار با استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، سخن می‌گفت افزود که «ما اجازه نخواهیم داد رویکردهای تنش‌آفرین سعودی، تأثیر منفی برای حل بحران سوریه بگذارد.»

شورای امنیت سازمان ملل از طرحی هیجده‌ماهه حمایت می‌کند که قرار است به جنگ داخلی سوریه که نزدیک به پنج سال است ادامه دارد خاتمه دهد.

مذاکرات دولت سوریه و معارضان در تاریخ ۲۵ ژانویه (۴ بهمن) برگزار خواهد شد.

استفان دی‌میستورا که پیش از این به عربستان سعودی سفر کرده و با معارضان سوری و نیز سفرای برخی کشورهای غربی دیدار کرده‌بود روز یک‌شنبه وارد تهران شده تا آخرین تحولات سوریه و وضعیت گفت‌وگوهای بین‌المللی سوریه را با مقامات ایرانی در میان بگذارد.

تنش میان ایران و عربستان که در ماه‌های اخیر رو به افزایش داشت، به دنبال اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه، اعتراض تهران به این اعدام و هجوم عده‌ای به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد وارد مرحله جدیدی شده تا جایی که ریاض روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است.

افزون بر این، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز شنبه تهدید کرد که «اگر ایران سیاست‌های کنونی‌اش را ادامه دهد» عربستان نیز «اقدامات بیشتری» علیه ایران انجام خواهد داد.

در این میان اما، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه با ذکر این‌که «جنگ سفارتخانه‌ها بردی برای عربستان نخواهد داشت»، گفت که «تهران برخلاف ریاض به دنبال تنش‌آفرینی نیست.»

مسئله «حمله به سفارت ایران در یمن»

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان روز یک‌شنبه خود با اشاره به عربستان گفت: «آنها با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا و مجروح کردن کارمند سفارت رویکردهای منفی خود را پنهان می‌سازند در حالی که جمهوری اسلامی ایران در قبال ضرورت حفاظت از سفارت‌خانه‌ها مسئولانه عمل می‌کند.»

تهران روز پنج‌شنبه، ۱۷ دی عربستان سعودی را متهم کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا، پایتخت یمن، را هدف حملات هواپیماهای خود قرار داده‌است.

یک روز پس از آن‌که ایران تهدید کرد قصد دارد در این ارتباط علیه عربستان سعودی به سازمان ملل شکایت کند، عربستان خبر این حمله را تکذیب کرد.

ستاد هماهنگی نیروهای ائتلاف عربستان در یمن اعلام کرده‌است که هیچ حمله‌ای به سفارتخانه ایران در صنعا یا در نزدیکی این محل انجام نشده‌است.

XS
SM
MD
LG