لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

سفر کری و ظریف به وین در آستانه «روز اجرای» برجام


پس از انتشار گزارش آژانس، جان کری، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای اجرای برجام را اعلام می‌کنند.
پس از انتشار گزارش آژانس، جان کری، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای اجرای برجام را اعلام می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی است که در آستانه انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای تعهدات هسته‌ای ایران، جان کری، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۶ دیماه در وین دیدار می‌کنند.

طبق این گزارش ها، پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، جان کری، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی اجرای توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام می کنند.

ایرنا گزارش داده است که هیات ایران متشکل از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه و همچنین علی اکبر صالحی و بهروز کمالوندی رییس سازمان انرژی اتمی و معاون وی بامداد شنبه تهران را به قصد وین ترک کرده‌است.

این در حالی است که روز جمعه وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از سفر جان کری، وزیر امور خارجه این کشور برای با محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی خبر داده و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم‌های هسته‌ای را منتشر کرده است.

رسانه‌های بین المللی پیشتر به نقل از منابع دیپلماتیک در ژنو گزارش داده بودند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز شنبه، گزارش خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را منتشر می‌کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه خود تصریح کرده است: «همه طرف‌ها به برداشتن گام‌های مؤثر در مسیر روز اجرای برجام ادامه می‌دهند، تا از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود»

همزمان دفتر سخنگوی کاخ سفید، متن حکمی را منتشر کرده که در آن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، اختیارات لازم را در مورد رفع تحریم‌های ایران به وزیر خارجه خود تفویض کرده است.

آقای اوباما در اواخر مهرماه، در گام اجرایی مهمی در راستای اجرای تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای، به دولت این کشور دستور داده بود که تحریم‌ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته‌ای لغو کند.

«روز اجرا»

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، آژانس بین المللی انرژی اتمی به احتمال زیاد در گزارش خود اعلام می‌کند که ایران به تعهداتش براساس توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده و برنامه هسته‌ایش را محدود کرده است.

یک دیپلمات به این خبرگزاری گفته است، پس از انتشار گزارش آژانس، جان کری، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای «اجرای برجام» را اعلام می‌کنند.

در همین حال استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل شامگاه جمعه با اشاره به احتمال برگزاری دیداری در وین، اعلام کرد که «اگر همه چیز به خوبی پیش برود، دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای صادر خواهد کرد».

ایران در راستای اجرای بخشی از تعهداتش براساس برجام، طی روزهای اخیر قلب راکتور آب سنگین اراک را با بتون پر کرد. این کشور پیشتر بخش اعظم ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به خارج منتقل کرده بود.

قرار است در «روز اجرای» برجام تحریم های شورای امنیت علیه ایران لغو شود.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک گفته اند، اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده است تا به محض تأیید آژانس مبنی بر اجرای تعهدات توافق اتمی وین از سوی تهران، تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند، و در این زمینه کشورهای اروپایی دستورالعملی دقیق را تهیه کرده‌اند که هم‌اکنون در اختیار هلند، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست.

XS
SM
MD
LG