لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

سازمان ملل: مذاکرات صلح سوریه احتمالا با تاخیر برگزار می‌شود


 استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه
استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه

سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه روز پنجشنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) گفته است، ‌احتمالا مذاکرات صلح سوریه با چند روز تاخیر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیسی شاهین، سخنگوی استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه گفته است: مذاکراتی که قرار بود روز ۲۵ ژانویه (دوشنبه آینده) آغاز شود به دلایل اجرایی با چند روزی تاخبر برگزار شود.»

سخنگوی استفان دی میستورا در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که تلاش برای برگزاری این کنفرانس براساس برنامه قبلی ادامه دارد و طی دو روز آینده پیشرفت‌ها در این زمینه مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

قرار بود مذاکرات بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن برای مشارکت در قرایند صلح و تشکیل دولت انتقالی روز دوشنبه در ژنو بر گزار شود.

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در حاشیه نشست داووس در سویس گفته بود، احتمالا این نشست به دلیل مساله ارسال دعوتنامه، یک یا دو روز به تعویق بیفتد، ولی چنین تاخیری طولانی نخواهد بود، ولی فرایند مذاکرات روز ۲۵ ژانویه آغاز می‌شود تا فرصت ارزیابی موقعیت طرفین حاضر در این مذاکرات فراهم شود.

در حالی قرار است که نشست نمایندگان مخالفان و همچنین نمایندگان دولت سوریه در روز دوشنبه آغاز شود، هنوز این که کدام یک از گروههای مخالف حکومت بشار اسد می‌تواند در این مذاکرات شرکت کند، یکی از موضوع‌های اصلی اختلافی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کمیته عالی مذاکرات» که قرار است به عنوان بدنه هیات اصلی گروه‌های مخالف در این مذاکرات شرکت کند، روز چهارشنبه اعلام کرد، هیاتی خود را برای این مذاکرات تعیین کرده است.

طبق این گزارش، این کمیته نام یکی از اعضای گروه «جیش الاسلام» را به عنوان رییس هیات مذاکره کننده تعیین کرده است و این اقدام انتقادهای گسترده‌ای را در داخل این کمیته و بیرون از آن درپی داشته است.

برخی از گروه‌های مخالف بشار اسد نیز می‌گویند، «کمیته عالی مذاکرات» به آنها اجازه مشارکت در این هیات مذاکره کننده را نداده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کمیته هماهنگی ملی برای تغییرات دمکراتیک»، یکی از جریان‌های اصلی مخالفان که هنوز در دمشق نیز حضور دارد، اعلام کرده است چنین انتخابی غیر قابل قبول است.

هیثم مانا، یکی از شخصیت‌های مخالف حکومت بشار اسد نیز «کمیته ملی مذاکرات» را متهم کرده است که جنایات کاران جنگی را به عنوان اعضای هیات مذاکره کننده تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG