لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

ژنرال دانفورد: حملات روسیه اسد را در موقعیت بهتری قرار داده‌است


ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید حملات ارتش روسیه، به ثبات بیشتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، انجامیده و ممکن است مذاکرات برای پایان دادن به بحران آن کشور را با دشورای‌هایی روبه‌رو کند.

ژنرال دانفورد، ۳۰ دی‌ماه، به خبرنگاران همراه او، حین سفر برای دیدار با همتایان پیمان آتلانتیک شمالی، گفته است «این موضوع چیزی را برای ما تغییر نداده است».

او افزوده است دولت مرکزی سوریه «پیش‌تر در موقعیت بدتری قرار داشت و الان در موقعیت بهتری قرار دارد».

به گفته این مقام ارشد نیروهای مسلح آمریکا، به خاطر حملات هوایی روسیه، اسد توانسته است «مقدار کمی از مناطق خارج از کنترلش را به کنترل خود در آورد». در عین حال این حملات در برخی مناطق، فشارها را بر ارتش سوریه کم کرده‌است؛ فشارهایی که از سوی گروهی از شورشیان آن کشور، از جمله آنهایی که مورد حمایت غرب هستند، بر حکومت مرکزی وارد می‌شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در عین حال تاکید کرده منافع ایالات متحده ایجاب می‌کند که عملیات خود را در سوریه، جدا از عملیات و فعالیت‌های روسیه انجام دهد.

او می‌گوید طی ماه‌های اخیر دو بار با همتای روس خود، ژنرال والری گراسیموف، «در مورد موضوعات گسترده‌ای» گفت‌وگو کرده، اما در سوریه «هیچ کاری که نشان‌دهنده اقدامی هماهنگ (با طرف روسی) باشد، انجام نخواهیم داد».

حملات هوایی روسیه در سوریه از سپتامبر سال گذشته میلادی آغاز شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، در گزارشی که ۳۰ دی ماه منتشر کرد، گفت طی این حملات ۸۹۳ نفر از اعضای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» کشته شده‌اند. اما این سازمان اضافه کرده بیش از هزار غیرنظامی نیز در میان کشته‌شدگان حملات روسیه هستند.

مسکو تا کنون از گزارش‌های مربوط به کشته‌شدن غیرنظامیان در حملات هوایی خود را رد کرده است.

در حال حاضر آمریکا، روسیه و کشورهای دیگری مانند فرانسه، ایران و عربستان سعودی، در تلاش برای مذاکراتی با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هستند؛ در حالی‌که کشورهای طرف گفت‌وگو میان خودشان نیز درگیر تنش‌ها و بحران‌هایی دیپلماتیک هستند.

روز چهارشنبه جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه دیداری داشتند که هدف از آن تلاش برای پیشبرد این مذاکرات عنوان شده است.

انتظار می‌رود گفت‌وگوهایی میان دولت و مخالفان سوری، در روز دوشنبه، در ژنو برگزار شود. ایالات متحده می‌گوید در تلاش است تا این مذاکرات در زمان اعلام‌شده صورت گیرد، اما این احتمال وجود دارد که به تاخیر بیافتد.

XS
SM
MD
LG