لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ائتلاف، انبارهای پول گروه «حکومت اسلامی» را در عراق بمباران کرد


ائتلاف به رهبری آمریکا در تازه‌ترین حملات هوایی خود، انبارهای پول گروه موسوم به حکومت اسلامی را، در عراق هدف قرار داده است. گفته شده ارزش پول‌های نگه‌داری‌شده در خزانه‌های منهدم شده، «ده‌ها میلیون دلار» بوده است.

حملات اخیر در موصل انجام شده و دومین از این دست در این شهر است. بمباران انبارهای پول «داعش» از تابستان گذشته آغاز شده است.

سرهنگ استیو وارن، از سخنگویان ارتش آمریکا، ۳۰ دی ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران این احتمال را مطرح کرده است که حملات هوایی به انبارهای پول، تلفات غیرنظامی بر جای گذاشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرهنگ وارن گفته است «ما خودمان را برای این احتمال که این حملات قربانی غیرنظامی برجای گذاشته باشد، آماده می‌کنیم. این موضوع اسف‌بار است و چیزی نیست که ما به دنبالش باشیم».

او افزوده برآورد اولیه حاکی‌ست که شمار قربانیان غیرنظامی «تک‌رقمی» است.

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول این سخنگوی ارتش آمریکا نقل کرده است در حملاتی به ۹ انبار انتظار می‌رود مبلغی به ارزش ده‌ها میلیون دلار نابود شده باشد.

البته دقیقا مشخص نشده چه مقدار پول نابود شده و اسکناس‌ها، دینار عراق، دلار آمریکا یا واحد پولی دیگری بوده‌اند.

در سال گذشته، وزارت اقتصاد عراق اعلام کرده بود که افراطیون نزدیک به «پانصد میلیون دلار» از بانک‌های موصل و دیگر شهرها مانند تکریت و بیجی به دست آورده‌اند. در آن زمان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» پیشروی‌های عمده‌ای در عراق و سوریه انجام داده بود. طی هفته‌های گذشته برآوردها از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا از نزدیک به ۳۰ درصد مناطق اشغالی حکایت دارند.

ائتلاف به رهبری آمریکا تاکید کرده است یکی از اهداف مهم در نبردها علیه «داعش»، نابودی ظرفیت‌ها و امکانات مادی این گروه است.

وزیران دفاع هفت کشور اصلی ائتلاف روز چهارشنبه در پاریس دیداری داشتند که در آن بر سر تشدید حملات خود توافقاتی کرده‌اند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است حملات بر دو پایگاه اصلی «حکومت اسلامی»، رقه (سوریه) و موصل (عراق)، متمرکز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG