لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

اعطای نشان فتح به فرماندهان دخیل در بازداشت ملوانان آمریکایی


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۱ بهمن، بار دیگر فرماندهان سپاه دخیل در بازداشت ملوانان آمریکایی را به حضور پذیرفت و از آنها با اعطای «نشان فتح» تقدیر کرد. پنج فرمانده سپاه پاسداران، از جمله فرمانده نیروی دریایی سپاه از دریافت‌کنندگان این نشان هستند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، نشان درجه یک فتح دریافت کرده، و به یکی دیگر از فرماندهان سپاه نشان درجه دو فتح اعطا شده است.

سه فرمانده دیگر سپاه نیز با دریافت نشان درجه سه فتح مورد تقدیر رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

«نشان فتح» نشانی است که از سوی رهبر جمهوری اسلامی به «رزمندگان نبردهایی با پیروزی چشم‌گیر» اعطا می‌شود.

اعطای «نشان فتح» به فرماندهان دخیل در بازداشت ملوانان آمریکایی در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته نیز در دیدار با پاسداران بازداشت‌کننده ملوانان آمریکایی در خلیج فارس، این اقدام را شجاعانه و ستایش‌برانگیز خواند و از آن تجمید کرد.

در آن زمان، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر ایران، تصاویری از این دیدار را مخابره کرد که نشان می‌دهد در این دیدار علاوه بر چند پاسدار نیروی دریایی سپاه، فرماندهان عالی رتبه نظامی ایران، از جمله فرماندهان کل ارتش و سپاه پاسداران، و نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه حضور داشته‌اند.

رهبر ایران در این دیدار، اقدام نیروهای سپاه را «عالی، جالب و بهنگام» خوانده و افزوده بود «در واقع باید این حادثه را کار خدا دانست که آمریکایی‌ها را به آب‌های ما کشاند تا با اقدام بهنگام شما، آنگونه با دست‌هایی که بر سر گذاشته بودند، بازداشت شوند».

در سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، از ملونان آمریکایی بازداشت شده، به عنوان «متجاوزان» یاد شده بود، و اکنون نیز این اقدام، اقدامی «شجاعانه و بهنگام» در جریان «توقیف شناورهای آمریکایی و بازداشت تفنگ‌داران متجاوز آمریکا در محدوده‌ی جزیره‌ی فارسی»، توصیف شده است.

وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گزارش داده که او با «تشویق درجه و ارشدیت به سایر فرماندهان و کارکنان مربوط به این عملیات حسب درخواست ستاد کل نیروهای مسلح» موافقت کرده است.

وزارت دفاع آمریکا، در آخرین ساعات روز ۲۲ دی ماه، خبر داد که ایران دو قایق آمریکایی را همراه با ملوانان آنها در اختیار دارد ولی مقام‌های ایالات متحده این اطمینان را از تهران گرفته‌اند که ملوانان همراه با قایق‌هایشان فوراً و به سلامت رها خواهند شد.

ملوانان بازداشت شده یک روز بعد بر اساس اعلام سپاه پاسداران آزاد شدند، و سپاه پاسداران ایران و وزارت دفاع آمریکا، هر دو بر غیرعمدی بودن این رویداد تأکید کردند.

بازداشت ملوانان آمریکایی، در آب‌های ایران، یادآور رویداد مشابهی در فروردین سال ۸۶ است که در آن پاسداران دریایی ایران، ۱۵ ملوان بریتانیایی را «به دلیل ورود به آب‌های ایران» بازداشت کرده بودند.

خبر آزادی اين ملوان‌ها که بازداشت‌شان، به بحرانی گسترده در روابط تهران و لندن دامن زده بود، توسط محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور وقت ایران اعلام شد.

آقای احمدی‌نژاد همچنين در یک کنفرانس خبری که برای آزادی این ملوانان برپا شده بود، به فرمانده مرزبانان نيروی دريايی سپاه، به دليل بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی در آب‌های خليج فارس، «نشان درجه سوم افتخار» اهدا کرد.

دو سال بعد در جریان مناظره‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد مدعی شده که آزادی این ملوانان در پی عذرخواهی رسمی تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا صورت گرفته است، اما آقای بلر این ادعا را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG