لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

پیروزی کروز و رقابت نزدیک کلینتون و سندرز در انتخابات مقدماتی آيووا


از راست: سندرز، کلینتون، کروز
از راست: سندرز، کلینتون، کروز

گزارش‌ها حاکی است سناتور تد کروز، از حزب جمهوریخواه روز دوشنبه اول فوریه توانسته است در نخستين گام انتخابات رياست جمهوری آمریکا، در انتخابات مقدماتی در ايالت آيووا، رقبای هم حزبی‌ خود را پشت سر بگذارد، اما شمارش آرا نشان از رقابت نزدیک هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و سناتور بارنی سندرز از حزب دموکرات دارد. .

به گزارش «سی ان ان» در انتخابات انجمن‌های محلی ايالت آيووا برای حزب جمهوریخواه و با شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا، تد کروز با ۲۸ درصد آرا رقبای خود را پشت سر گذاشت. دونالد ترامپ، نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه با ۲۴ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.

در حالی دونالد ترامپ در انتخابات انجمن‌های محلی ايالت آيووا دوم شده است که پیش از ان اکثر نظر سنجی ها از پیشتازی او حکایت داشتند.

سناتور مارکو روبیو نیز توانست با ۲۳ درصد آرا در انتخابات انجمن‌های محلی ايالت آيووا رتیه سوم را کسب کند.

بن کارسون، جراح بازنشسته نیز با کسب ۹ درصد آرا چهارم شده است.

مايک هاکبی، فرماندار سابق ايالت آرکانزاس، از حزب جمهوریخواه که توانسته بود در انتخابات مقدماتی آیووا در سال ۲۰۰۸ به پیروزی برسد، در انتخابات سال ۲۰۱۶ تنها ۷ درصد آرا را کسب کرد.

به گزارش «سی ان ان» مايک هاکبی تصمیم گرفته است فعالیت ستادهای انتخاباتی خود را متوقف کند.

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، در انتخابات انجمن‌های محلی ايالت آيووا فقط سه درصد آرا را کسب کرد.

مارکو ربیو در سخنرانی خود در شب دوشنبه در آیووا گفت: انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا انتخابات عادی نیست بلکه رفراندوم است.

ربیو با حمله به هیلاری کلینتون گفت که او صلاحیت ندارد رییس جمهوری آینده آمریکا شود، چرا که خود را بالاتر از قانون می داند.

اشاره این نامزد جمهوریخواه به مسئله استفاده هیلاری کلینتون از سرور و ایمیل شخصی در دوران تصدی وزارت خارجه آمریکا است.

رقابت دموکرات‌ها

دو نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات انجمن‌های محلی ايالت آيووا رقابتی بسیار نزدیک و شانه به شانه ای داشتند که در نهایت هیلاری کلینتون توانسته با اختلافی اندک سناتور بارنی سندرز را پشت سر بگذارد.

با شمارش ۹۵ درصد آرا، هیلاری کلینتون توانست بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. سناتور سندرز نیز توانست بیش از ۴۹ درصد آرا را کسب کند.

هیلاری کلینتون نیز در ستاد انتخابات خود در ایالت آیوا از وجود رقابت واقعی بین نامزدهای حزب دموکرات برای تعیین برنامه های این حزب تقدیر کرد.

خانم کلینتون باردیگر بر تداوم تلاش ها برای تامین اجتماعی و دفاع از حقوق زنان، کارگران، مهاجران و دیگر اقلیت ها در آمریکا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا تصریح کرد با پایان مرحله مقدماتی، هوداران حزب دموکرات باید متحد شده و با سیاست های تفرقه افکنانه نامزد نهایی حزب جمهوریخواه مقابله کنند.

بارنی سندرز نیز در سخنرانی اش در شب دوشنبه گفت: ۹ ماه پیش وقتی به ایالت آیووا امدم نه شهرت داشتم و نه پول و تشکلی برای سازماندهی، اما اینک توانستیم با هیلاری کلینتون به تساوی کامل برسیم و نزدیک به نیمی از آرا را به خود اختصاص دهیم.

سناتور سندرز از حمایت میلیون ها آمریکایی از ستاد انتخاباتی اش تقدیر کرد و گفت که سه میلیون و نیم آمریکایی با میانگین هر نفر ۲۷ دلار در سراسر کشور به ستاد انتخاباتی اش کمک مالی کرده اند.

او گفت، ستاد انتخاباتی اش با کمک های مردم اداره می شود نه با کمک میلیاردرها.

بعد از اتمام رای گیری در آیووا، همه نگاه‌ها متوجه ایالت نیوهمپشایر خواهد شد که رای گیری در آن، سه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

انتخابات برای تعيين نامزد نهايی هر حزب، در برخی ايالت‌ها به صورت انجمن حزبی (کاکس )، يعنی تجمع هواداران حزب، و در برخی ديگر از ايالت‌ها به صورت انتخابات مقدماتی، با رای مستقيم شهروندان، برگزار می شود.

انتخابات ايالت آيووا به صورت انجمن حزبی، کاکس، برگزار شد و انتخابات نيوهمشاير به صورت مقدماتی خواهد بود.

رای گیری در انجمن‌های محلی در آيووا سرآغاز ماراتن انتخاباتی در آمريکا است که در تابستان سال ۲۰۱۶ در کنگره‌های ملی رقابت برای انتخاب نامزد نهایی هر حزب به اوج خود خواهد رسيد.

XS
SM
MD
LG