لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

بانک‌های اروپایی هنوز در احیای روابط خود با ایران «مردد هستند»


حسن روحانی به تازگی به ایتالیا و فرانسه سفر کرده که نتیجه آن بستن میلیاردها دلار قرارداد بوده است
حسن روحانی به تازگی به ایتالیا و فرانسه سفر کرده که نتیجه آن بستن میلیاردها دلار قرارداد بوده است

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی مقام‌های مالی و بانکی اروپایی می‌گوید با وجود لغو تحریم‌های اتمی، وضعیت روابط میان بانک‌های اروپایی و ایران همچنان مبهم است و آنها محتاط و در انتظار روشن شدن اوضاع هستند.

برخی سیاستمداران اروپایی نیز در میان کسانی هستند که از مقام‌های آمریکایی خواسته‌اند در مورد خطرپذیری، نحوه و حوزه داد و ستدهای مالی توضیحاتی ارائه کنند.

ماتیاس فکل، وزیر بازرگانی خارجی فرانسه، پیشتر گفته بود از واشینگتن خواسته است تا در ارتباط با لغو تحریم‌های ایران، پارامترها و جدول زمانی موجود، شفاف‌سازی کند.

یک منبع بانکی در فرانسه ۱۳ بهمن ماه به خبرگزاری فرانسه گفته است درک واحدی از شرایط موجود میان آن کشور و ایالات متحده وجود ندارد؛ «ما در شرایط این‌چنینی نباید دست به ابتکار عمل بزنیم».

گزارش تازه در حالی منتشر شده که طی سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به ایتالیا و فرانسه، میلیاردها دلار قرارداد میان طرف‌ها بسته شده است.

بخش مهمی از این قراردادها برای خرید ده‌ها فروند هواپیمای جدید است. خبرگزاری ایسنا به تازگی گزارش داده است که قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های ایرباس و ای‌تی‌آر به‌صورت لیزینگ منعقد شده و طرف ایرانی باید در آینده نزدیک ۱۵ درصد از آن را بپردازد.

سخنگوی «دویچه‌بانک»، بانک عظیم آلمانی، نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است این بانک «متوجه کاسته شدن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران شده است.» اما همین مقام افزوده «تا اطلاع ثانوی گروه [دویچه‌بانک] در تصمیم خود در مورد عدم داد و ستد مالی با ایران صرف‌نظر نمی‌کند».

ایو-تیابو ده‌سیلگوی، قائم‌مقام گروه «مدف» نیز هفته گذشته به رادیو فرانس‌انفو گفته بود «اوضاع نامعلوم است». گروه مدف همان گروهی‌ست که در شهریور ماه گذشته یک هیئت اقتصادی بزرگ به ایران اعزام کرد.

بانک‌های بزرگ اروپایی از جمله در فرانسه و آلمان طی سال‌های گذشته میلیون‌ها و گاه میلیاردها دلار جریمه به خاطر ارتباطات بانکی خود با ایران، به ایالات متحده پرداخت کرده‌اند؛ از جمله بانک فرانسوی ب‌ان‌پ پاریبا که تیر ماه سال گذشته، به خاطر معاملات خود با ایران، کوبا و سودان، نزدیک به ۹ میلیارد دلار جریمه به آمریکا پرداخت.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند شرایط نامطمئن فعلی، چیزی نیست که موجبات ناخشنودی آمریکا را فراهم کند. تیره کاویل، از «مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل بین‌المللی و راهبردی» (ایریس) در فرانسه، به خبرگزاری آن کشور گفته است «ممکن است این بخشی از سیاست آمریکا باشد که بگوید: مراقب باشید، شرایط پیچیده است! در نتیجه مردم نمی‌فهمند چه خبر است و فکر می‌کنند تحریم‌ها هنوز به وقت خود باقی‌ست».

گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی منتشر شده که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید یک عضو ارشد هیئت مدیره بانک اتریشی «رایفایزن» به یک روزنامه آن کشور گفته این بانک درصدد گشودن شعبه‌ای در تهران است.

وزیر بازرگانی خارجی فرانسه می‌گوید این کشور تیمی از متخصصان در زمینه تحریم‌ها را مامور پاسخ دادن به پرسش‌هایی کرده که به ارتباطات مالی با ایران مربوط می‌شود و اینکه آیا این ارتباط‌ها ممکن است در تضاد با قوانین آمریکا قرار گیرد یا نه.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، در پی اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک برداشته شد؛ تحریم‌های آمریکا علیه تهران در زمینه برنامه هسته‌ای نیز همین‌طور، اما هنوز تحریم‌های دیگر واشینگتن از جمله علیه برنامه موشکی، مسائل حقوق بشر و نیز آنچه «حمایت از تروریسم» نامیده می‌شود، به قوت خود باقی‌ست.

XS
SM
MD
LG