لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

کروبی: حضور چشمگیر مردم نشان داد که ردصلاحیت‌ها جواب نمی‌دهد


گزارش‌ها حاکی است که به رغم درخواست مهدی کروبی برای دادن رای در انتخابات هفتم اسفند، تا غروب جمعه صندوق به محل حصر او برده نشد.
گزارش‌ها حاکی است که به رغم درخواست مهدی کروبی برای دادن رای در انتخابات هفتم اسفند، تا غروب جمعه صندوق به محل حصر او برده نشد.

مهدی کروبی از رهبر معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، روز جمعه هفتم اسفند با اشاره به گفته او «حضور چشمگیر مردم» در انتخابات، اعلام کرد که «رد صلاحیت نیروهای کارا٬ متعهد و مردمی حامی اصلاحات٬ دیگر جواب نمی‌دهد» و این «مهم‌ترین پیام» انتخابات هفتم اسفند به مسوولین است.

به گزارش سایت «سحام‌نیوز»، محمد حسین کروبی فرزند مهدی کروبی خبر داد که پدرش ضمن «قدردانی» از مردم به دلیل شرکت در انتخابات و «حساسیت آن‌ها برای تعیین افراد اصلح قدردانی» ابراز امیدواری کرده که «نتیجه مطلوب نظر مردم حادث شود».

آقای کروبی تاکید کرده که «مردم با این حضور چشمگیر خود پای صندوق‌های رای٬ ثابت کردند که ترفندهایی چون عدم تایید صلاحیت و ردصلاحیت نیروهای کارا٬ متعهد و مردمی حامی اصلاحات٬ دیگر جواب نمی‌دهد و این مهم‌ترین پیام امروز مردم بود به مسئولین».

ثبت‌نام بی‌سابقه بیش از ۱۲ هزار تن برای انتخابات مجلس و نیز ۸۰۰ تن برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با رد صلاحیت گسترده در هیات‌های نظارت و نهایتاً شورای نگهبان همراه شد، به گونه‌ای که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به طور متوسط برای هر کرسی کمتر از دو نفر رقابت می‌کنند.

در انتخابات مجلس ۴۹ درصد از ثبت‌نام کنندگان رد صلاحیت شده‌اند، که بر اساس گزارش‌ها درصد ردصلاحیت‌ها در این دوره از همه انتخابات گذشته مجلس بیشتر است.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان روز چهارم اسفند ثبت‌نام ۱۲ هزار نفر در انتخابات مجلس را «سیاسی» خوانده و اعلام کرده بود حتی نامزدهایی که «کمترین نقش و سهمی» در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند، رد صلاحیت شده‌اند.

حسین کروبی همچنین خبر داد که تا ساعت شش و نیم عصر صندوق سیار برای رای دادن پدرش به محل حصر او اعزام نشده است.

در همین حال دادستانی تهران در واکنش به گفته‌های سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که مهدی کروبی در انتخابات شرکت نکرده است.

پیش از صدور این اطلاعیه، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور خبر داده بود که مهدی کروبی در محل حصر خود رای داده است.

آمار اولیه؛ شرکت ۲۸ میلیون نفر در انتخابات

زمان رای‌گیری انتخابات روز جمعه چهار بار تمدید شده و رای‌گیری تا ساعت ۱۱ شب ادامه دارد.

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت، تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات را تا حدود ساعت هشت شب، ۲۸ میلیون نفر اعلام کرده است

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور نیز پیش‌بینی کرده که میزان شرکت کنندگان در این انتخابات از انتخابات مجلس نهم بیشتر باشد ولی آماری اعلام نکرد.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در انتخابات مجلس نهم ۶۴ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند اما شمار واجدین شرایط و همچنین میزان مشارکت در این انتخابات با حاشیه‌هایی همراه بود.

برخی از فعالان سیاسی معتقد بودند که میزان واجدین شرایط رای در این انتخابات با آمار اعلام شده از سوی وزیر کشور وقت همخوانی نداشت.

آنها با متهم کردن وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد به دستکاری جمعیت واجد شرایط رای، معتقد بودند تعداد کسانی که صلاحیت شرکت در انتخابات مجلس نهم را داشتند، بر اساس تخمین اطلاعات مرکز آمار بیش از ۵۰ میلیون نفر بوده و نه ۴۸ میلیون نفر.

محمد مصطفی نجار وزیر کشور وقت ایران، میزان مشارکت در انتخابات مجلس نهم را ۶۴ درصد اعلام کرده بود، اما تجمیع آرای اعلام شده حوزه‌های انتخاباتی در سایت وزارت کشور عدد ۲۹ میلیون و ۸۸۰ هزار را به عنوان آرای کل مأخوذه نشان می‌داد که بر اساس نرخ مشارکت و آمار جمعیت واجد حق رأی اعلام شده از سوی وزارت کشور، میزان مشارکت ۶۱ درصد می‌شد.

مدارس تهران تعطیل است

در همین حال، مسعود ثقفی سخنگوی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده که همه مدارس ۱۹ گانه شهر تهران روز شنبه هشتم اسفند تعطیل است.

همچنین خبرگزاری‌ها به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اعلام کردند که مدارس شهرستان‌های ری و اسلام‌شهر، نیز روز شنبه هشتم اسفند تعطیل هستند. دلیل تعطیلی مدارس استفاده از بسیاری از مدارس این شهرستان‌ها به عنوان شعبه اخذ رأی اعلام شده است.

پیشتر تاکید شده بود که مدارس در تهران، روز شنبه دایر خواهند بود.

شهاب الدین چاووشی معاون سیاسی استانداری تهران پیش بینی کرده که شمارش آرا در شهر تهران دو یا سه روز طول بکشد.

نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره اختلاف مصباحی‌مقدم و مصباح یزدی

در پی اختلاف غلامرضا مصباحی مقدم و محمد تقی مصباح یزدی، نامزدهای اصولگرایان در انتخابات مجلس خبرگان درباره تشابه شهرت‌شان، هیات نظارت بر انتخابات استان تهران اعلام کرد که عنوان «مصباح» برای محمدتقی مصباح‌یزدی و عنوان «مصباحی» برای غلامرضا مصباحی‌مقدم خوانده شود.

استفاده غلامرضا مصباحی مقدم، نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از شهرت «مصباح» در انتخابات مجلس خبرگان با اعتراض رسمی ستاد انتخاباتی محمد تقی مصباح یزدی روبه‌رو شده بود.

ستاد انتخاباتی محمد تقی مصباح یزدی درخواست کرده بود آرایی که تنها به نام «مصباح» نوشته شده، به نام آقای مصباح یزدی شمرده شوند.

با این حال غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگویی با وب سایت خبر آنلاین اعلام کرده که پیشتر هم در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در مشهد، و نیز در انتخابات کنونی و پیشین مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به استانداری‌ نوشته و یادآور شده که علاوه بر «مصباحی مقدم» به «مصباح» و «مقدم» هم شهرت دارد.

هر دو این نامزد‌ها، در فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان تهران حضور دارند.

XS
SM
MD
LG