لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

خانواده کروبی: با شرکت در انتخابات، خبرگان و مجلس را خانه‌تکانی کنید


خانواده‌ مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۸۸، در بیانیه‌ای با انتقاد دوباره از رفتار شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها، از مردم ایران دعوت کرده‌اند که با شرکت در انتخابات هفتم اسفند، دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان را تا حد امکان «خانه‌تکانی» کنند.

در این بیانیه که روز شنبه اول اسفند در وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی بازتاب یافته، خانواده آقای کروبی رفتار شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها را در راستای «ذبح جمهوریت نظام» ارزیابی کرده، و افزوده‌اند که این شورا «بار دیگر با خروج از حدود و اختیارات قانونی خود، دامنه حق انتخابات شدن و انتخاب کردن مردم را در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بسیار محدود کرده است».

در این بیانیه آمده است که اقدام شورای نگهبان «در حالی است که فلسفه وجودی نظارت شورای نگهبان در انتخابات‌ها دفاع از رأی مردم بوده و هست، اما پس از ارتحال بنیانگذار نظام در خرداد ۶۸، این شورا ابزاری شد در ید اربابان قدرت در جهت محدود کردن حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان و ستم به بهترین نیروهای کشور».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00
لینک مستقیم

اصل ۹۹ از قانون اساسی جمهوری اسلامی، «نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‏پرسی» را از وظایف شورای نگهبان می‌داند، اما بر اساس تفسیری که شورای نگهبان در خرداد ماه ۱۳۷۰ از طریق دبیر وقت خود، محمد محمدی گیلانی اعلام کرد، این نظارت «استصوابی است» و «شامل‌ تمام‌ مراحل‌ اجرایی انتخابات‌ از جمله‌ تأیید و ردّ صلاحیت‌ كاندیداها می‌شود».

مهدی کروبی که دو دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته، از آن زمان بارها با این تفسیر از نظارت شورای نگهبان مخالفت کرده، و از جمله پس از انتخابات خرداد ۱۳۸۸، خواستار برگزاری همه‌پرسی در این مورد شده بود.

خانواده مهدی کروبی در بیانیه خود همچنین از مردم خواسته‌اند که با حضور گسترده خود در انتخابات پیش رو «گامی مهم در جهت حذف مخالفان جمهوریت نظام» بردارند و دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان را تا حد امکان «خانه‌تکانی» کنند.

آنان در بیانیه خود تأکید کرده‌اند که «نباید به خاطر کاستی و سختی‌ها در زمین آلودگان به قدرت و ثروت همانانی که کشور را به لبه پرتگاه برده بودند و عزیزان مان را به جرم آزاد اندیشی در بند کردند، بازی کرد».

پیش از این نیز اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و محمد تقی کروبی، پسر مهدی کروبی، بر اهمیت دو انتخابات هفتم اسفند تأکید کرده، و به رغم انتقاد از رد صلاحیت‌ها از حضور مردم در انتخابات استقبال کرده بودند.

در زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، که با عدم استقبال نیروهای اصلاح‌طلب و حامیان جنبش سبز روبه‌رو بود، مهدی کروبی در پیامی آن انتخابات را «نمایشی» خوانده بود.

آقای کروبی در آن زمان مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که قصد دارند «با رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رأی از رأی‌های بدون صاحب، و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند».

در آن زمان شورای هماهنگی راه سبز امید نیز انتخابات مجلس نهم را «نمایشی و فرمایشی» و نتیجه «سناریوهای عوام‌فریبانه حاکمیت» توصیف کرده بود، و جبهه مشارکت نیز اعلام کرده بود که در این «انتخابات نمایشی» شرکت نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG