لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

نتانیاهو ایران را متهم به تشکیل «جبهه تروریستی» در جولان کرد


بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید هر گونه توافق در سوریه باید «منافع» این کشور از جمله جلوگیری از «تهاجم» ایران به اسرائیل از طریق خاک سوریه را نیز در بر بگیرد.

آقای نتانیاهو در جلسه کابینه اسرائیل در روز یکشنبه نهم اسفندماه، از آتش‌بس میان نیروهای متخاصم در سوریه استقبال کرده٬ اما نسبت به تشکیل آنچه «دومین جبهه ترور» علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان نامیده٬ هشدار داده است.

قرارداد ترک تخاصم در سوریه به میانجی‌گری آمریکا و روسیه پس از پنج سال از درگیری‌ها در این کشور از روز شنبه (هشتم اسفندماه) اجرایی شده است.

اسرائیل همواره ایران و حزب‌الله لبنان را به تشکیل یک «جبهه تروریستی» در بخش سوری بلندی‌های جولان متهم کرده است.

حملات هوایی اسرائیل به این منطقه در ژانویه ۲۰۱۵ منجر به کشته شدن شماری از نظامیان حزب‌الله و نیز جهاد مغنیه٬ فرزند عماد مغنیه از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله ایران و یک فرمانده نظامی ایرانی شد.

بر پایه گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه اسرائیل٬ نتانیاهو گفته است که تل‌آویو ارسال سلاح‌های پیش‌رفته برای حزب‌الله از سوی ایران از طریق خاک سوریه و لبنان را نیز نخواهد پذیرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه هفتگی کابینه این سه مورد را جزو «خطوط قرمز» دولت این کشور عنوان کرده و افزوده تل‌آویو کماکان از منافع خود در بلندی‌های جولان دفاع خواهد کرد.

نیویورک تایمز نیز در این زمینه گزارش داده که اسرائیل بارها اعلام کرده قصد ندارد در جنگ داخلی سوریه درگیر شود٬ اما در طول پنج سال اخیر بارها به مواضع ارتش سوریه و متحدانش در بلندی‌های جولان حملات هوایی کرده است.

با این حال این حملات به دلیل نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه٬ هرگز از سوی اسرائیل به طور رسمی مورد تأیید قرار نگرفته‌اند.

حزب‌الله لبنان همچنین اسرائیل را عامل حمله هوایی اواخر آذرماه سال جاری به ساختمان محل سکونت سمیر قنطار٬ فرمانده بلندپایه نظامی حزب‌الله در نزدیکی شهر دمشق متهم می‌کند.

سمیر قنطار، قدیمی‌ترین زندانی عرب در اسرائیل بود که در سال ۱۹۷۹ در حالی که تنها ۱۶ سال داشت همراه با سه عضو دیگر گروه «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» در شهرک «نهاریا» در شمال فلسطین دست به عملیات زد.

وی پس از دستگیری٬ به جرم قتل سه شهروند اسرائیلی به چهار بار حبس ابد و ۴۷ سال زندان محکوم و پس از ۲۹ سال حبس٬سال ۲۰۰۸ در جریان مبادله زندانیان میان اسرائیل و حزب‌الله آزاد شد.

واشینگتن اعلام کرده بود که قنطار با همکاری ایران و سوریه در بلندی‌های جولان به نفع حزب‌الله به فعالیت مشغول است.

با آنکه اسرائیل مسئولیت حمله هوایی منجر به کشته شدن سمیر قنطار را برعهده نگرفته٬ اما چند تن از وزرای دولت این کشور از مرگ سمیر قنطار استقبال کردند.

XS
SM
MD
LG