لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

واکنش ایران به تروریست خواندن حزب‌الله: امنیت لبنان را هدف گرفته‌اند


حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان است.
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان است.

در واکنش به اقدام شورای همکاری خلیج فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، گفت که «کسانی که حزب‌الله را تروریست می‌خوانند، خواسته و ناخواسته وحدت و امنیت لبنان را هدف قرار داده‌اند».

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۳ اسفند، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای امیرعبداللهیان در واکنش به تروریست خواندن حزب‌الله لبنان توسط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، گفت که این کار «و بی‌توجهی به جنایات رژیم صهیونیستی، خطای جدیدی است که به‌ نفع ثبات و امنیت منطقه نیست».

شش کشور حاشیه خلیج فارس روز چهارشنبه، ۱۲ اسفند، حزب‌الله لبنان را که تحت حمایت مستقیم جمهوری اسلامی است، سازمان «تروریستی» معرفی کردند.

عبداللطیف زیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، هم گفت که حزب‌الله «تهدیدی» برای امنیت کشورهای عربی است.

اما معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است که «ما به حزب‌الله لبنان در خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و پیشتاز مبارزه با تروریسم در منطقه افتخار می‌کنیم».

تلویزیون پرس تی‌وی، شبکه ماهواره‌ای انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، نیز به نقل از دولت سوریه گزارش داد که دمشق، تروریست خواندن حزب‌الله لبنان را در «خط رژیم صهیونیستی» می‌داند.

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سال‌هاست که در کنار ارتش سوریه، علیه مخالفان مسلح بشار اسد می‌جنگند.

ده‌ها نفر از شبه‌نظامیان حزب‌الله در این مدت کشته و زخمی شده‌اند.

جز کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس، ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه، استرالیا، هلند و اسرائیل نیز سازمان حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی می‌دانند.

اتحادیه اروپا، بریتانیا و نیوزیلند نیز شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده‌اند.

حزب‌الله لبنان سازمانی شبه‌نظامی است که در دهه ۱۹۸۰ و با حمایت مالی و نظامی مستقیم جمهوری اسلامی در میان شیعیان لبنان راه‌اندازی شد.

حمایت‌های مالی و نظامی ایران از حزب‌الله لبنان هم‌چنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG