لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

پیش‌بینی تازه آژانس بین‌المللی انرژی در مورد احتمال افزایش بهای نفت


میدان نفتی آزادگان، هواز، خوزستان، ایران
میدان نفتی آزادگان، هواز، خوزستان، ایران

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه، ۲۱ اسفندماه، در گزارش تازه خود اعلام کرد که با توجه به «بهبود قابل توجه» قیمت نفت در هفته‌های اخیر، این کالا احتمالا به پایان سقوط ممتد خود رسیده و در آینده نزدیک شاهد افزایش بهای نفت خواهیم بود.

این آژانس که مقر آن در ایالات متحده است در گزارش تازه خود همچنین عنوان کرده است که بازگشت ایران به بازار نفت در چند ماه گذشته آن چنان که مقامات نفتی جمهوری اسلامی ادعا می‌کردند «پرشور و تعیین‌کننده» نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود به افزایش بهای نفت از بشکه‌ای ۲۸ دلار در دی‌ماه گذشته به ۴۰ دلار اشاره کرده و گفت که احتمال دارد این روند صعودی همچنان ادامه یابد.

با این حال در این گزارش تاکید شده که نمی‌توان تصور کرد که بهای نفت مجددا سقوط نخواهد کرد.

یکی از دلایل آژانس برای این افزایش بها، گفت‌وگوها میان چند تولیدکنند‌ه عمده نفت برای کنترل بیشتر و مهار تولید عنوان شده است. روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر چهار کشوری‌اند که قرار است به زودی در مسکو دیدار و در این‌ باره گفت‌وگو کنند.

در همین حال ایران پیشتر اعلام کرده بود که علاقه‌ای برای مهار تولید ندارد و با توجه به لغو تحریم‌ها، مایل است برای بهبود اقتصاد، تولید خود را افزایش دهد، افزایشی که در گزارش اوپک در دی‌ماه به آن اشاره شده بود.

قرار بود این دیدار روز اول فروردین‌ماه در مسکو برگزار شود. با این حال هنوز برگزاری یا لغو آن قطعی نشده است.

آژانس انرژی می‌نویسد که مشخص نیست نتیجه این گفت‌وگوها چه باشد و با توجه به وجود میزان کافی از فرآورده‌های نفتی در بازار، بعید است که تاثیری در بهای نفت در ماه‌های آتی داشته باشد.

یکی دیگر از دلایلی که آژانس برای تحت کنترل ماندن میزان فرآورده‌های نفتی در بازار عنوان کرده، این است که بازگشت ایران به بازارهای جهانی به آن میزان که مقام‌های ایران مدعی بودند، پرشور و بسیار تعیین‌کننده نبوده است.

بهای نفت در ماه‌های اخیر کاهشی چشمگیر داشت که روز ۲۸ دی‌ماه و با برداشته‌ شدن تحریم‌ها علیه ایران، به کمترین میزان خود در سیزده سال گذشته رسید. در پی این تحولات، کشورهای عضو اوپک تصمیم به مهار تولید نفت گرفتند، اما ایران با آنها موافقت نکرد.

XS
SM
MD
LG