لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

گزارش آژانس انرژی از وضعیت بازگشت نفت ایران به بازار اروپا


آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید افزایش فروش نفت ایران پس از تحریم‌ها رقابت را میان تولیدکنندگان برای حفظ سهم‌شان در بازار نفت مدیترانه تشدید می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، این آژانس در گزارشی اعلام کرد ایران در تلاش برای بازگرداندن آن دسته از مشتریان نفتی است که از سال ۲۰۱۲ از خرید نفت ایران منع شده‌اند.

بر پایه این گزارش، ایران در نظر دارد ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز به پالایشگاه‌های منطقه مدیترانه صادر کند که این کشور را در رقابت مستقیم با دیگر تولیدکنندگان عمده نظیر عربستان سعودی، عراق، و روسیه قرار می‌دهد.

ایران احتمالاً فروش نفت به بازارهای جهانی را تا پایان سه‌ماهه اول سال جاری ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد که پایین‌تر از رقم اعلام شده از سوی مقام‌های ایرانی است.

پس از برداشته شدن تحریم‌ها در ۱۶ ژانویه نگاه‌ها متوجه این است که تلاش ایران برای بازگشت صادرات نفتش، متوجه کدام بازارهاست و این کشور قادر به تولید چه مقدار نفت خواهد بود.

گزارش این آژانس می‌گوید اگر ایران بتواند به سرعت، نفت را با شرایط جذاب بفروشد افت بیش از پیش قیمت‌ها محتمل است.

این گزارش می‌افزاید که «نفت ایران احتمالاً از نظر کیفیت با رقبای سعودی، عراق و روسیه برابری نخواهد کرد؛ بنابراین تولیدکنندگان احتمالاً از نظر قیمت در رقابت با هم خواهند بود».

از آنجایی که شرکت ملی نفت ایران تلاش می‌کند سهم خود را در بازار پس بگیرد، این شرکت تلاش خواهد کرد قراردادش با شرکت خطوط لوله نفت چندملیتی عربی (SUMED) که نفت را از دریای سیاه به منطقه می‌فرستد احیا کند.

به گزارش رویترز، مقامات نفتی ایران روز جمعه پیش از برداشته شدن تحریم‌ها با مدیران شرکت «هلنیک پترولیوم» دیدار کردند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همچنین می‌گوید برنامه بلندمدت ایران پیشی گرفتن از عراق و بازپس گرفتن جایگاه دوم در میان تولیدکنندگان عضو اوپک است.

سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند تولید نفت ایران را به چهار میلیون بشکه در روز برسانند که هم‌چنان کمتر از تولید کنونی عراق است.

ایران هم‌اکنون روزانه کمی بیشتر از ۲٫۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی نوشته‌ است دمای ملایم هوا در ابتدای زمستان در ژاپن، اروپا، و آمریکا و پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی در چین، برزیل، روسیه و دیگر اقتصادهای کالامحور، باعث افت رشد تقاضا از ۲٫۱ میلیون بشکه در روز در سه‌ماهه سوم سال گذشته به یک میلیون بشکه در روز در سه‌ماهه چهارم گردید.

این گزارش، همچنین به بررسی جزئیات تأثیر بازگشت ایران پس از تحریم‌ها به عنوان یک بازیگر اصلی در بازارهای جهانی می‌پردازد.

ایران تأکید کرده‌ است تولید نفت خود را بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها پانصد هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد و تا شش ماه بعد آن، دوباره ۵۰۰ هزار بشکه بر تولید خود خواهد افزود.

ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی این است که سیصد هزار بشکه نفت تا پایان سه‌ماهه اول امسال به بازار عرضه خواهد شد.

این گزارش می‌گوید که طی دو سال گذشته یک میلیارد بشکه نفت اضافی در دنیا تولید شده‌ است و انتظار می‌رود ذخایر نفتی در سال جاری تا ۲۸۵ میلیون بشکه افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG