لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

«اخراج پنج معبربان خاطی» در ارتباط با حادثه کارواش شهرک غرب


مدیرعامل شرکت «شهربان» شهرداری تهران از اخراج «پنج معبربان خاطی» در ارتباط با حمله نیرو‌های شهرداری به کارواشی در شهرک غرب در منطقه دو تهران خبر داد.

ابوالقاسم چیذری این موضوع را در گفت‌و‌گویی که روز دوشنبه ۲۴ اسفندماه در خبرگزاری «تسنیم» منتشر شد، اعلام کرده است.

بهمن ماه امسال انتشار فیلمی از حمله مأموران شهرداری تهران با چماق، میله و قمه به کارواشی در شهرک غرب٬ جنجال‌های زیادی به همراه داشت و منجر به استعفای شهرداری منطقه دو تهران شد.

با گذشت حدود یک ماه از این حادثه که منجر به افزایش انتقاد‌ها از شهرداری تهران شده٬ مدیرعامل شرکت «شهربان» شهرداری اقدام به ارائه توضیحاتی در این خصوص کرده است.

شهرداری تهران در دو ماه گذشته به خاطر برخورد‌های خشونت‌بار مأموران خود با دست‌فروشان نیز تحت فشار‌ و انتقاد‌های زیادی قرار گرفته است.

آقای چیذری در خصوص حادثه کارواش توضیح داده که نیرو‌های «معبربانی» در اجرای حکم قانونی رفتاری «غیر حرفه‌ای» داشته‌اند و نخستین اقدام شهرداری اخراج خاطیان بود.

شهرداری تهران و مسجد «قدس» بر سر زمین این کارواش با هم اختلاف دارند و همین اختلاف‌ها منجر به بروز درگیری‌های خشونت‌بار بهمن‌ماه در بلوار «دریا» واقع در شهرک غرب شد.

مدیرعامل شرکت شهربان توضیح داده که «از سال گذشته حدود ۱۰ اخطاریه برای واگذاری ملک کارواش به شهرداری صادر شده بود» که این اخطار‌ها با بی‌اعتنایی مواجه شده بود.

این مقام مسئول در شهرداری تهران اضافه کرده مأموران شهرداری که برای اجرای حکم مراجعه کرده بودند از سوی کارکنان کارواش مورد حمله قرار گرفته بودند و همین مساله باعث عصبانیت آن‌ها شد.

آقای چیذری هم‌چنین در موضعی مشابه با محمد‌باقر قالیباف٬ شهردار تهران، گفته است که فیلم منتشر شده از درگیری‌های مذکور کامل منتشر نشده و نشان نمی‌دهد که مأموران شهرداری نیز مورد حمله و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

علاوه بر حادثه کارواش شهرک غرب٬ واژگون شدن چرخ لبوفروش و درگیری مأموران شهرداری و دستفروشان خیابان آزادی از دیگر مسائلی است که آقای چیذری درباره آن‌ها سخن گفته است.

او عملکرد مأموران شهرداری در واژگون شدن چرخ یک «لبوفروش» را تأیید کرده و درباره حادثه خیابان آزادی هم گفته که دست‌فروشان این منطقه عده‌ای «اراذل و اوباش» بودند.

آقای چیذری توضیح داده که «ایستگاه شادمان پاتوق آقای ق بود که چندین سال به معبرفروشی در این خیابان مشغول بود اما به‌دلیل اینکه وی از اراذل منطقه و دارای نوچه‌هایی بود نیروهای منطقه توان درگیری با آن‌ها را نداشتند اما بعد از تحویل نیروهای معبربان به شرکت، نیروهای آموزش‌دیده ما توانستند این محل را پاکسازی و گاری‌ها را جمع‌آوری کنند».

این مقام شهرداری در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو از شناسایی و بازداشت معبرفروشانی در بازار تهران خبر داده که روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد داشتند و «بیش از ۲۰ نوچه آن‌ها را همراهی می‌کردند».

آن‌طور که آقای چیذری گفته٬ شهرداری تهران ۲۰ نقطه «حساس و ویژه» را شناسایی کرده که بازار تهران، هفت تیر، صادقیه، تجریش و خیابان پیروزی و دماوند از جمله این مناطق در زمینه دست‌فروشی است.

او همچنین افزوده «در یکی از خیابان‌های تهران وانت‌هایی وجود دارند که متعلق به آقای میم است که توانسته با اراذلگری در این محل فعالیت کند. وی حدود ۳۰ وانت دارد که آن‌ها را به افراد دیگر اجاره می‌دهد».

افزایش دست‌فروش‌ها در سطح شهر تهران منجر به بالارفتن درگیری‌ها میان مأموران سد معبر با این دست‌فروشان شده است. مسئولان شهرداری بسیاری از دست‌فروشان را عضو «باند» می‌دانند.

XS
SM
MD
LG