لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

«هفت درصد تولید ناخالص ملی ایران در تصادف‌ها از بین می‌رود»


تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا گفته هفت درصد درآمد تولید ناخالص ملی ایران در تصادف‌ها از بین می‌رود.

به گزارش روز دوشنبه دوم فروردین‌ماه ایرنا، آقای مهری این آمار را براساس نتایج یک پژوهش مشترک که با همکاری پلیس و دانشگاه «شهید بهشتی» در سال ۱۳۹۲ انجام شده، بیان کرده‌است.

وی این مطلب را در آغاز دومین رزمایش طرح نوروزی نیروی انتظامی بیان کرده و گفته «هدررفت چنین سرمایه‌هایی خسارت‌های زیادی به خانواده‌ها و اقتصاد کشور وارد می‌کند که جبران آن به طور قطع غیرممکن است.»

همه‌ساله در ایران و با آغاز سال نو و شروع تعطیلات نوروزی، حجم سفرهای برون‌شهری افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد که یکی از نتایج آن افزایش تصادف جاده‌ای است.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در ۲۰ روز نخست سال ۱۳۹۰ دست‌کم هزار و ۳۱۸ نفر در تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست دادند.

این رقم در ۲۰ روز نخست سال ۱۳۹۱ به هزار و ۱۴۱ کشته کاهش و در ۲۱ روز نخست سال ۱۳۹۲ به هزار و ۲۲۷ مورد رسید.

به گزارش ایسنا در سال ۱۳۹۳ نیز باوجود اقدامات انجام شده از سوی پلیس و دستگاه‌های دولتی در طول مدت ۲۰ روز از اجرای طرح نوروزی، هزار و ۸۰۴ نفر جان خود را در تصادف‌های جاده‌ای دست دادند.

بر این اساس این گزارش در سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴ ترتیب به طور متوسط روزانه ۶۵٫۹، ۵۷٫۱، ۵۸٫۴، ۵۴٫۲ و ۴۸٫۴ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند.

تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا عمده علت تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز را «عدم توجه به جلو»، «عدم رعایت سرعت مطمئنه»، «سبقت غیر مجاز» و «خستگی و خواب‌آلودگی» اعلام کرده‌است.

براساس گزارش خبرگزاری صدا و سیمانتایج تحقیقات کارشناسان پلیس در سال ۹۳ نشان می­‌دهد که حدود ۸۱ هزار تصادف یعنی تقریباً نیمی از کل تصادفات جاده‌ای این سال، ناشی از «اشتباه انسانی» بوده‌است.

سرعت و سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ از عوامل اصلی در وقوع ۸۰ درصد تصادفات رانندگی است که در کنار دیگر عوامل موجب کشته شدن سالیانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران می‌شود.

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران، به تازگی گفت که در اثر تصادفات جاده‌ای روزانه صد نفر به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.

XS
SM
MD
LG