لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

رییس مجلس نمایندگان آمریکا با دسترسی ایران به دلار مخالفت کرد


رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۶ فروردین گفت که با هرگونه تلاشی برای دسترسی تهران به دلار آمریکا مخالف است و نگران دادن امتیازات زیاد به جمهوری اسلامی ایران است.

پل رایان که از رهبران جمهوریخواهان و مخالف توافق بین‌المللی با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش است، در جمع گروهی از خبرنگاران گفت: «من نگران (این توافق) هستم. نگرانم آن قدر امتیاز بدهیم که قادر نباشیم آن‌ها را بازگردانیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: «معتقدم سال آینده و با روی کار آمدن دولت جدید، تا جایی که امکان‌پذیر است باید بسیاری از این امتیازات را پس بگیریم».

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا در تیرماه پارسال بر سر حل و فصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای تهران و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. این توافق از دی ماه پارسال اجرایی شد.

بر اساس این توافق، ایران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کند و در مقابل، تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و کالایی علیه تهران لغو شوند. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، آمریکا را متهم کرده‌اند که همچنان در مسیر دستیابی ایران به سیستم مالی بین‌المللی بویژه معامله با دلار کارشکنی می‌کند.

بانک‌های بین‌المللی نگران هستند که به دلیل فهرست‌های دیگر تحریمی آمریکا بویژه در حوزه حقوق بشر و برنامه موشکی ایران، هدف مجازات‌های جدید واشینگتن قرار گیرند.

در هفته‌های اخیر برخی گزارش‌ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه دولت باراک اوباما در صدد است تسهیلاتی در زمینه معامله ایران به دلار در خارج از سیستم بانکی آمریکا قائل شود. ولی جمهوریخواهان با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

در همین رابطه، مارک روبیو و مارک کرک، دو سناتور جمهوریخواه سنای آمریکا، طرحی را ارائه کرده‌اند که از برنامه دولت باراک اوباما برای تسهیل معاملات خارجی ایران به دلار جلوگیری کنند.

پل رایان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات آمریکا پرداخت و گفت که کل دنیا در حال دیدن سیاست آمریکا است و او درک می‌کند که متحدان خاورمیانه‌ای ایالات متحده چگونه به خاطر «اظهارات تحریک‌کننده» دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوریخواهان، دچار تشویش شده‌اند.

این نماینده ویسکانسین که اخیرا به برخی از کشورهای خاورمیانه سفر کرده بود، این دیدگاه را که ایالات متحدهِ خسته از جنگ باید دست به عقب نشینی بزند، رد کرد.

دونالد ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود خواستار آن شده بود که متحدان آمریکا هزینه بیشتری بپردازند یا ایالات متحده خود را کنار خواهد کشید.

پل رایان که دو روز پیش گمانه زنی‌ها درباره نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرد، گفت که این راهبرد (ترامپ) غیرواقعگرایانه است.

وی ضمن مخالفت با سیاست عقب نشینی آمریکا اظهار داشت: «چه کسی قرار است پیشاهنگ جهان دنیا شود... تا سرانجام تروریسم بنیادگرای اسلامی را نابود کند؟ و اگر ما عقب‌نشینی کرده و فکر کنیم که اقیانوس‌ها می‌تواند ما را حفظ کنند، شواهد چند دهه گذشته این نظریه را رد می‌کند».

رییس مجلس نمایندگان آمریکا در راس هیاتی از کنگره به اسرائیل، اردن، عربستان، مصر و آلمان سفر کرده بود. وی پس از بازگشت به آمریکا، سیاست خارجی دولت باراک اوباما درباره معامله با ایران و سوریه را اشتباه دانست و گفت که متحدان آمریکا می‌خواهند بدانند که آیا ایالات متحده «همچنان در میدان است».

آقای رایان افزود این متحدان تا حدودی از سیاست دولت اوباما مشوش شده‌اند. وقتی از او پرسیده شد که آیا آنها از اظهارات ترامپ هم مشوش شده‌اند، گفت: «قطعا. من این را دیدم. همه به سیاست‌های ما توجه نشان می‌دهند».

XS
SM
MD
LG