لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

آغاز تبلیغات انتخابات دور دوم مجلس برای تصاحب ۶۸ کرسی


تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دهم از صبح روز پنجشنبه، ۲ اردیبهشت، در ۲۱ استان و ۵۵ حوزه انتخابیه آغاز شده و تا ساعت ۸ صبح نهم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور، روز پنج شنبه اعلام کرد که در مرحله دوم انتخابات، ۱۳۶ نامزد در ۵۵ حوزه انتخابیه و در ۲۱ استان برای تصاحب ۶۸ کرسی مجلس دهم رقابت می‌کنند.

دومین مرحله انتخابات مجلس دهم ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود و به گفته مقام‌های وزارت کشور در این مرحله ۱۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و ۱۹ میلیون برگه رای چاپ شده است. مرحله اول انتخابات مجلس هفتم اسفند ۹۴ برگزار شده بود.

به گفته حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، ۷۱ کرسی در اختیاراصولگرایان است و ۲۳ نفر مستقل هستند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که نامزدهای «ائتلاف امید»از میان ۶۸ کرسی باقی مانده «حداقل ۴۰ کرسی را کسب» کنند.

به گفته آقای عارف، ۸۶ نفر از منتخبان مجلس دهم اصلاح‌طلب و ۱۲۵ منتخب، حامی دولت حسن روحانی هستند.

«ائتلاف امید» ائتلافی متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب و اعتدال و توسعه بود که چهره‌هایی چون محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، نیز از آن حمایت کردند.

در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح‌طلبان در قالب همین ائتلاف از تعدادی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم، حمایت کردند.

در حالیکه «ائتلاف امید» خود را پیروز مرحله اول انتخابات مجلس می‌داند، برخی اصولگرایان نیز خود را پیروز این انتخابات خوانده‌اند.

در همین حال غلامعلی حداد عادل، سخنگوی «ائتلاف‌ اصولگرایان» در انتخابات مجلس، گفته است که «پیش‌بینی می‌کنم در دور دوم انتخابات هم پیروزی از آن اصولگرایان باشد».

با این حال «ائتلاف‌ اصولگرایان» در مرحله دوم انتخابات مجلس، برخلاف مرحله اول فهرست سراسری برای همه حوزه های انتخابیه منتشر نکرده و تنها اعضای این ائتلاف در برخی از استان‌ها نامزدهای مورد حمایت خود را معرفی کرده‌اند.

این ائتلاف در مرحله اول انتخابات مجلس دهم برای همه حوزه‌های انتخابیه، نامزد معرفی کرده بود.

XS
SM
MD
LG