لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

مرحله دوم انتخابات مجلس، دهم اردیبهشت برگزار می‌شود


علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد با موافقت شورای نگهبان مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.

آقای پورعلی مطلق روز دوشنبه ۲۴ اسفندماه این خبر را در اختیار ایرنا گذاشته و گفته مرحله دوم انتخابات در ۵۶ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.

در این مرحله از انتخابات ۱۳۸ نفر برای ۶۹ کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

در مرحله نخست انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که هفتم اسفندماه برگزار شد، اصلاح‌طلبان و نیروهای مستقل در مقابل محافظه‌کاران به پیروزی‌های قابل توجهی دست یافتند.

با این حال از آن رو که هیچ جریانی موفق به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نشده، ترکیب برندگان دور دوم انتخابات می‌تواند حائز اهمیت باشد.

محمدرضا عارف، سرلیست فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان هفته گذشته گفته بود که این جریان بدنبال کسب دست‌کم ۴۰ کرسی از ۶۹ کرسی باقیمانده مجلس در مرحله دوم انتخابات است.

نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب امیدوارند با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس بتوانند حسن روحانی را برای تحقق برخی آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری وعده داده بود، تحت فشار قرار دهند.

به گزارش «نسیم‌آنلاین» پورعلی مطلق همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفته در انتخابات دهمین دوره مجلس هفتم اسفند ماه در ۲۰۷ حوزه انتخابیه شکایت‌هایی به وجود آمد که منجر به بازشماری تعدادی از صندوق‌های رای شد.

وی در عین حال به برخی نارسایی‌ها در قانون انتخابات اشاره کرده و از تلاش وزارت کشور برای اصلاح این قانون خبر داده‌است.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزوده که «وزارت کشور حدود دو سال است که در جهت اصلاح قانون انتخابات گام برداشته و لایحه قانون جامع انتخابات را تدوین و تقدیم دولت کرده‌است.»

به گفته این مقام مسئول «وزارت کشور همچنین لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات را تدوین کرده که در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس تقدیم شده‌است.»

مقام‌های دولت حسن روحانی از یک سال پیش بارها نسبت به ورود «پول‌های کثیف» به عرصه انتخابات و سیاست هشدار داده و خواستار شناسایی و برخورد با حاملان این پول‌ها شده‌اند.

این مقام‌ها با این وجود هیچ‌گاه به نام فرد یا جریانی که به گفته آن‌ها تلاش می‌کنند «پول‌های کثیف» را وارد عرصه سیاست کنند، اشاره‌ای نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG