لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

تخمین دی‌میستورا از جان‌باختگان جنگ داخلی سوریه: ۴۰۰ هزار نفر


به تخمین استفان دی میستورا حدود چهارصد هزار تن در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند
به تخمین استفان دی میستورا حدود چهارصد هزار تن در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، می‌گوید مجموع افراد کشته شده در جنگ داخلی در سوریه در پنج سال گذشته را می‌شود حدود چهارصد هزار نفر تخمین زد.

آن‌طور که شبکه خبری الجزیره گزارش داده، آقای دی میستورا گفته است که این رقم تخمین شخصی اوست و آمار رسمی سازمان ملل متحد نیست. وی می‌گوید آمار رسمی که دو سال پیش ارائه شد، ۲۵۰ هزار تن بود که حال دو سال از آن زمان می‌گذرد و تبعاً بر این رقم افزوده شده است.

سازمان ملل متحد در حال حاضر دیگر تعداد کشته‌شدگان در جنگ داخلی سوریه را دنبال نمی‌کند، چرا که از یک طرف دسترسی به تمامی مناطق سوریه برای این سازمان ممکن نیست و از طرف دیگر بررسی آمار ارائه شده توسط نیروهای مسلح مخالف و دولت سوریه نیز برای این سازمان دشوار است.

این نخستین بار در دو سال گذشته است که یک مقام رسمی آماری از کشتگان جنگ سوریه ارائه می‌کند. پیش‌تر در سال ۹۳ کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده بود که تعداد کشته‌شگان به مرز ۲۰۰ هزار تن رسیده و ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز این رقم را نزدیک به ۲۰۰ هزار تن اعلام کرده بود.

آقای دی میستورا همچنین در صحبت‌های خود از تمامی طرف‌های درگیر خواسته است تا به احیای گفت‌وگوهای صلح میان دولت اسد و نیروهای مخالف کمک کنند.

فرستاده ویژه سازمان ملل می‌گوید که به یک نشست دیگر در سطح وزرای گروه بین‌المللی حامیان سوریه نیاز است. گروه بین‌المللی حامیان سوریه شامل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپایی، ایران، ترکیه و کشورهای عرب می‌شود.

آقای دی میستورا اشاره به زمان یا مکان احتمالی برگزاری این نشست نکرده است.

فرستاده سازمان ملل می‌گوید که علی‌رغم نگرانی‌ها، تصمیم دارد هفته آینده مذاکرات را ادامه دهد و از نمایندگان دولت اسد بخواهد تا تعبیر روشن‌تری از انتقال سیاسی قدرت ارائه دهند.

دی میستورا روز سی‌ام فرودین ماه اعلام کرده بود که کمیته عالی مذاکرات، گروه مخالفان اسد که در مذاکرات صلح شرکت دارند، از ادامه حضور در مذاکرات سر باز زده‌اند و گفت‌وگوها به حالت تعلیق درآمده است.

با این حال پس از اعلام این خبر عنوان شد که گروه‌های مخالف همچنان در نشست‌های غیررسمی حضور خواهند یافت.

علت ترک مذاکرات از سوی کمیته عالی مذاکرات، تشدید درگیری‌ها در حلب و وخامت وضعیت انسانی در سوریه عنوان شده بود. نیروهای اسد با حمایت جنگنده‌های هوایی روس مدتی است که حملاتی را در شمال غربی سوریه و در اطراف حلب آغاز کرده‌اند.

آقای دی میستورا در اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود که اگر مذاکرات سوریه با هدف تعیین یک نقشه راه روشن به شکست بینجامد، هیچ برنامه جایگزینی به جز جنگ برای سوریه وجود نخواهد داشت.

سازمان ملل متحد به تازگی اعلام کرد که برنامه خارج کردن «صدها تن» از غیرنظامیان قحطی‌زده جنگ داخلی سوریه را از مناطق تحت محاصره آغاز کرده‌است.

XS
SM
MD
LG