لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

امیری: طرح گشت نامحسوس برای بررسی به شورای امنیت کشور ارجاع شد


حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور،
حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور،

حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور، روز دوشنبه ششم اردیبهشت، گفته است با توجه به واکنش‌ها به طرح گشت‌های نامحسوس پلیس، قرار شد این طرح برای بررسی به دو نهاد شورای امنیت كشور و شورای اجتماعی كشور ارجاع شود.

حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران، ۳۰ فروردین اعلام کرد که هفت هزار ماموردر قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

شماری از مقام‌های دولتی و قضایی ایران تاکنون به اجرای این طرح واکنش نشان داده اند.

این در حالی است که حسینعلی امیری روز دوشنبه گفته است: «بعد از آن كه وزارت كشور در جریان موضوع گشت نامحسوس قرار گرفت، آن را از طریق نیروی انتظامی پیگیری كرد. با توجه به این كه این موضوع واكنش هایی را در جامعه به دنبال داشته است و برای وزارت كشور نیز اثربخشی این گونه طرح‌ها با لحاظ دغدغه‌های مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی امری مهم است، قرار بر این شد تا طرح مذكور به دو نهاد شورای امنیت كشور و شورای اجتماعی كشور برای بررسی ارجاع شود.»

به گزارش ایرنا،قائم مقام وزیر کشور با اشاره به این كه شورای امنیت كشور و شورای اجتماعی كشور از جمله نهادهایی هستند كه از دستگاه‌های مختلف و ذیربط در آن عضویت دارند، اظهار داشته است: «مقرر شد تا این طرح در این دو نهاد مطرح، بررسی و كارشناسی شود و با لحاظ اثربخشی مثبت و ملاحظه دغدغه‌های مردم بررسی نهایی صورت گرفته و سپس تصمیم گیری و آن گاه اجرا شود.»

طبق قانون، شورای امینت یکی از شوراها فرعی شورای عالی امنیت ملی محسوب می شود که «حکم ریاست شورا با استناد به اصل ۱۷۶ قانون اساسی، توسط ریاست جمهوری صادر می شود و وزیر کشور پس از انتصاب به این سمت فردی را به عنوان دبیر شورا منصوب» می کند. فرمانده نیروی انتظامی نیز در این شورا عضویت دارد.

حسینعلی امیری همچنین در خصوص اعلام نظر وزارت كشور درخصوص بحث گشت نامحسوس نیروی انتظامی و واكنش هایی كه در محافل سیاسی و اجتماعی داشته است، گفته است:« در ایجاد امنیت اجتماعی و اخلاقی تردیدی وجود ندارد اما مهم این است كه این اقدام باید براساس موازین قانونی و شرعی صورت گیرد.»

قائم مقام وزیر کشور ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی را یك موضوع فراسازمانی اعلام كرد كه به دستگاه‌های مختلفی مربوط می شود.

انتشار گزارش‌ها در خصوص نحوه فعالیت «گشت نامحسوس» پلیس، هفته گذشته با انتقادهایی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و شهیندخت ملاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری روبه‌رو شد.

علاوه بر مقام‌های دولتی، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز به اجرای این طرح واکنش نشان داده اند.

صادق لاریجانی با اشاره به این که «پلیس در برخورد با هنجارشکنی در مسیر درست است»، گفته بود که ضابطان قضایی نیز در انجام وظایف موظف به رعایت قانون هستند و مقابله با هنجارشکنی‌ها نباید با تعدی به حقوق شهروندان توام شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای برخورد نیروی انتظامی با جرائم مشهود در قالب«گشت نامحسوس» را درست خوانده اما گفته بود شیوه این کار قابل بحث است، و در انتخاب عنوان «خوش‌سلیقگی» صورت نگرفته است.

هر ساله در فصل‌های بهار و تابستان گشت‌های «ارشاد» با هدف «برخورد با بی‌حجابی» فعالیت خود را در شهرهای بزرگ ایران آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG