لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

هند از طریق بانک‌های اروپایی «بدهی شش میلیارد دلاری ایران را می‌پردازد»


بانک‌های مرکزی ایران و هند توافق کرده‌اند که بدهی نفتی شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری دهلی‌نو به تهران از طریق بانک‌های اروپایی تسویه شود.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، روز جمعه ۱۷ اردیبهشت به خبرگزاری رویترز گفته است که خریداران نفت ایران از سال ۲۰۱۱ به خاطر تحریم‌ها از تسویه پول توسط سیستم جهانی بانکی منع شده بودند.

تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه امسال لغو شد و اکنون پول بلوکه شده ناشی از فروش نفت ایران در زمان تحریم‌ها آزاد شده است.

هند در آغاز تحریم‌ها، ۵۵ درصد پول نفت وارداتی از ایران را از طریق هالک بانک ترکیه تسویه می‌کرد، اما این بانک به خاطر تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۳ مجبور به توقف عملیات نقل و انتقال پول نفت ایران شد.

دهلی‌نو از آن زمان ۵۵ درصد پول نفت ایران را در حسابی با ارز خارجی در یک حساب بانکی در خود هند واریز می‌کرد و ۴۵ درصد باقی پول از طریق ارز روپیه به حساب ایران در بانک «یو سی او» هند واریز می‌شد. ایران تنها اجازه داشت از این پول برای خرید کالاهای مجاز از خود هند استفاده کند.

وزیر نفت هند در ادامه به رویترز گفته است که بانک‌های اروپایی برای تسویه حساب بدهی‌های هند به ایران به عنوان واسطه عمل خواهند کرد.

پرادهان از ارائه توضیحات بیشتر در این مورد خودداری کرد و گفت که وزیر دارایی این کشور مشغول انجام این کار است.

رویترز با اشاره به واریز شدن ۴۵ درصد پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق ارز روپیه نیز می‌نویسد که هم اکنون ۱۳۰ میلیارد روپیه معادل نزدیک به دو میلیارد دلار دارایی ایران در نزد بانک «یو سی او» هند است.

منابع دولتی به رویترز گفته‌اند که در جریان سفر ماه گذشته وزیر نفت هند به ایران، مقامات تهران از وی خواسته‌اند که این بدهی‌ها از طریق بانک «ای اِی اچ» آلمان، هالک بانک ترکیه یا بانک مرکزی ایتالیا تسویه شود.

یک مقام دهلی‌نو به این خبرگزاری گفته است که هند تسویه حساب از طریق بانک ترکیه را رد کرده است، اما یک مقام ارشد این بانک به رویترز گفته است که هالک بانک از سال ۲۰۰۴ عملیات نقل و انتقالات مالی تجاری با ایران را انجام می‌دهد و این عملیات را بر اساس قوانین بین‌المللی می‌تواند ادامه دهد.

قبلا گزارش‌هایی منتشر شده بود که ایران به خاطر افت ارزش روپیه طی چند سال گذشته خواهان تسویه بدهی‌ها بر اساس ارزش روپیه در زمان تحویل محموله‌های نفتی به هند است.

هفته جاری نیز گزارش‌هایی درباره توافق هند برای دادن یک و نیم درصد سود به بدهی‌های معوقه خود به ایران منتشر شده بود.

هند واردات نفت از ایران را مانند دیگر مشتری‌های آسیایی از سال ۲۰۱۲ کاهش داده بود. اما رویترز می‌نویسد که این کشور برای سال جاری مالی که از اول آوریل (۱۰ فروردین) شروع می‌شود، روزانه می‌خواهد ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

XS
SM
MD
LG