لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

کنسرت ارکستر روسی در خرابه‌های پالمیرا


کنسرت در پالمیرا
کنسرت در پالمیرا

آثار باستانی منطقه «پالمیرا» یا «تدمر» در سوریه که تا چندی پیش گروه خلافت اسلامی (داعش) در آن سربریدن‌ها و کشتارهای هولناکی را از اسیرانش فیلمبرداری، و نوجوانان و مردم محل را وادار به تماشای این صحنه‌ها می‌کرد، روز پنجشنبه این هفته جای خود را به یک کنسرت موسیقی کلاسیک داد.

شهر تاریخی پالمیرا و آثار چند هزار ساله اطراف آن، که در شمار آثار مهم برای همه بشریت و ثبت میراث فرهنگی در یونسکو است و از خرداد ۱۳۹۴ در تسلط داعش بود، اوایل فروردین امسال این شهر از دست جنگجویان این گروه آزاد شد.

به گزارش رویترز، ارکستر وابسته به تئا‌تر مارینسکی در شهر سنت پترزبورگ روسیه پنجشنبه شانزدهم اردیبهشت با حضور در آمفی تئا‌تر پالمیرا قطعاتی را به رهبری والری گرگیف نواخت در حالی که سرگئی رولدوگین از دوستان نزدیک رییس جمهوری روسیه، نوازنده ساز چلو در اجرای این قطعات بود.

به مدت حدود چهل دقیقه، آثاری از باخ، پروکوفیف و نیز رودین شچدرین (آهنگساز روسی) توسط این ارکستر مشهور روسی نواخته شد.

به گزارش رویترز، «یکی از هدف‌های انجام این کنسرت ارکستر روسی در این محل تاکید بر نقش روسیه در آزادسازی این میراث بشری از کنترل داعش بود.»

کنسرت با نام «نیایش برای پالمیرا» به روان الکساندر پروخورونکو یکی از افسران روسی کشته شده در راه آزادسازی پالمیرا تقدیم شد.

جنگنده‌های روسیه در حملات هوایی برای وادار کردن نیروهای داعش به عقب نشینی از این منطقه، که امکان پیشروی نیروهای دولتی وفادار به بشار اسد را فراهم کرد، نقش مهمی ایفاء کرده بودند.

بعد از این موفقیت نیز کار‌شناسان نظامی روس می‌ن‌های به جای مانده در میان آثار تاریخی را خنثی کردند؛ داعش پیش از عقب نشینی، منطقه را مین گذاری کرده بود.

روسیه آمادگی خود را نیز برای بازسازی آثار ویران شده در پالمیرا اعلام کرده است.

همچنین به گزارش گاردین، هیاتی از موزه عظیم آرمیتاژ سن پترزبورگ همراه با هیات ارکس‌تر روسی برای بازدید از آثار به جای مانده به سوریه آمده است.

به نوشته گاردین، پیش از اجرای قطعات کنسرت، پیام ویدیویی زنده ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که آن را از بندر سوچی روسیه بیان می‌کرد، برای حضار پخش شد که در آن گفت، این هنرنمایی ادای احترام به روان همه قربانیان «تروریسم جهانی؛ این شیطان هولناک» است.

آقای پوتین همچنین از «شهامت تک تک حضار» تقدیر کرد زیرا «هنوز خطر، منطقه را در کشوری که در جنگ است تهدید می‌کند».

والری گیرگیف رهبر ارکس‌تر نیز در سخنانی تاکید کرد که کنسرت «نیایش برای پالمیرا»، «اعتراض به توحش داعش است که به این آثار به جای مانده از فرهنگ بشری آسیب زد و صحنه این آمفی تئا‌تر دوران رومی‌ها را به کشتارگاه مبدل کرده بود».

گیرگیف این را نیز افزود که «باید دنیا را از دست تروریست‌ها نجات داد».

هنرنمایی ارکس‌تر مارینسکی سن پترزبورگ به طور همزمان از شبکه‌های دولتی روسیه پخش می‌شد.

بینندگان کنسرت در میان بقایای باستانی پالمیرا مدعوینی از جمله از میان رهبران مذهبی مسلمانان و مسیحیان و نیز مهمانان خارجی و شماری از سربازان زن و مرد روسی از قوای فعال روسیه در سوریه و همچنین تعدادی اندک از سربازان ارتش سوریه بودند.

چند نفری از ساکنان محلی نیز که به طرزی غافلگیر کننده از حضور ارکس‌تر روسی با خبر شدند، خود را به محل رسانده بودند.

با وجود این هنرنمایی، یک راهنمای گردشگران سوریه‌ای گفته است، چشم انداز روشنی در آینده نزدیک برای بازگشت سیاحان خارجی به این منطقه نمی‌بیند.

گروه خلافت اسلامی در ده ماه تسلط خود بر این منطقه بخش‌هایی از این آثار را ویران کرد.

داعش معبد دو هزار ساله «بل»، ارگ مشهور پالمیرا، آثار موزه این منطقه و آرامگاههای باستانی را منهدم کرد اما فرصتی برای انهدام آمفی تئا‌تر، «آگورا» و دیگر نقاط آن نیافته بود زیرا پیکارجویان داعش پیوسته در نبردهای سختی با قوای ارتش سوریه نیز بودند.

بنوشته گاردین، بعد از آزادسازی پالمیرا باستان‌شناسان جهانی تایید کردند که بخش‌های مهمی از آثار تاریخی هنوز پابرجاست.

زمانی که داعش به سوی پالمیرا پیشروی می‌کرد، مسئولان سوریه‌ای آثار باستانی پالمیرا موفق شده بودند در اندک فرصتی که باقی بود، بخشی از آثار قابل حمل را به نقاط امن ببرند.

اما داعش با تسلط بر منطقه، از جمله خالد محمد الاسعد پیرمرد هشتاد و دو ساله سوری را که در شمار کار‌شناسان برجسته باستان‌شناسی و سرپرست آثار باستانی پالمیرا بود، از جمله بخاطر سفر به ایران، با بردن به میان همین آثار سر برید و جسد بدون سر او را به یکی از ستون‌های باستانی آویخت.

یکی از صحنه‌های دلخراش در دوره تسلط داعش بر پالمیرا، شلیک از فاصله چند سانتیمتری به سر ده‌ها نفر از اسیران جنگی از میان قوای ارتش سوریه بدست نوجوانان داعشی بود، که داعش آبان ماه گذشته فیلم آن را پخش کرد.

والری گیرگیف رهبر ارکس‌تر روسی که هنرنمایی روز پنجشنبه را رهبری کرد، هرچند یک هنرمند شناخته شده بین المللی با توانایی‌های بالا است اما بدلیل حمایت از ولادیمیر پوتین، به هنرمندی که فعالیت‌های تبلیغی برای دوست خود انجام می‌دهد، نیز شهرت دارد و منتقدان می‌گویند اشتیاق او به ایستادن در کنار پوتین سطح هنری او را پایین می‌آورد.

XS
SM
MD
LG