لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

ترامپ: رئیس‌جمهور شوم، با رهبر کره شمالی گفت‌وگو می‌کنم


دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال جاری، می‌گوید اگر او انتخاب شود، برای پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی، با رهبر آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای ترامپ در مصاحبه ۲۸ اردیبهشت با خبرگزاری رویترز جزئیاتی از «گفت‌وگوی» احتمالی خود با کیم جونگ‌اون ارائه نکرده، اما می‌گوید حاضر به انجام چنین کاری‌ست: «من هیچ مشکلی ندارم که با او (کیم) صحبت کنم».

میلیاردر نیویورکی در عین حال افزوده است که بر چین فشار بیشتری وارد خواهد کرد، تا راه‌حلی برای این موضوع پیدا کند.

پکن (بیجینگ) نزدیک‌ترین قدرت سیاسی موجود به پیونگ‌یانگ است و در عین‌حال مهم‌ترین شریک اقتصادی کره شمالی نیز به شمار می‌رود. کره شمالی که به دلیل انجام آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بالستیک تحت تحریم‌های گسترده بین‌المللی‌ست، بمب اتم دارد و رهبر آن کره جنوبی و ایالات متحده را به «حمله پیشگیرانه اتمی» تهدید کرده‌است.

واشینگتن و کره شمالی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند و سوئد حافظ منافع کره شمالی در واشینگتن است. جرج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده این کشور را همراه ایران و عراق در «محور شرارت» قرار داده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشنهاد گفت‌وگو میان مقام‌های دو کشور را، در صورت جدیت پیونگ‌یانگ و توقف برنامه نظامی اتمی خود، مطرح کرده است، اما آنچه ترامپ در مورد گفت‌وگوی مستقیم با رهبر کره شمالی می‌گوید، بازتاب دیگری پیدا کرده‌است.

خبرگزاری رویترز از سوی دیگر گفته‌های آقای ترامپ در مورد کره شمالی را با سیاست اوباما در مذاکره با ایران بر سر برنامه اتمی تهران و نیز عادی‌سازی روابط با کوبا مقایسه کرده‌است.

مذاکرات با تهران به توافق اتمی انجامید و گفت‌وگو با کوبا به بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور و بازگشت به روابط دیپلماتیک پس از پنج دهه منجر شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از بیانیه منتشرشده از سوی جک سالیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در امور سیاست خارجی، گفته است «واقعیت اینجاست: درحالی‌که دونالد ترامپ به نزدیک‌ترین متحد ما توهین می‌کند، برمی‌گردد و می‌گوید عاشق حرف زدن با کیم‌ جونگ‌اون هستم؟»

اشاره آقای سالیوان به گفته‌های ترامپ در مورد دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا است. دونالد ترامپ پیشتر در مصاحبه‌ای با شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا، در پی انتقاد کامرون در مورد سخنان نامزد جمهوری‌خواهان علیه مسلمانان، گفته بود احتمالا رابطه خوبی با او نخواهد داشت.

ترامپ به رویترز گفته است «(کامرون) مشکلات زیادی دارد… اما من مطمئنم می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم».

او در عین حال در مصاحبه‌اش با این خبرگزاری به روابط احتمالی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز پرداخته‌است. آقای پوتین پیش از این در جریان کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان، آقای ترامپ را تحسین کرده بود. دونالد ترامپ می‌گوید «این‌که در مورد من حرف‌های خوبی زده، به این معنی نیست که کمکی به او در مذاکره‌ای خواهد کرد. اصلا.»

دونالد ترامپ پس از کناره‌گیری دیگر رقبای جمهوری‌خواه خود، تد کروز و جان کیسیک، عملا به نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه بدل شده است. البته حزب هنوز «همایش ملی» خود را برای تعیین نهایی نامزد انتخابات تشکیل نداده‌است. «همایش ملی جمهوری‌خواهان» بین ۱۸ تا ۲۱ ژوئیه برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG