لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

رکورد بی‌سابقه مصرف برق در ایران


مصرف برق ایران طی هفت روز گذشته دو رکورد پیاپی بر جای گذاشت و پیک مصرف برق از حداکثر تولید عملی برق بالاتر رفت.

بر اساس گزارش هفتگی وزارت نیرو که شنبه ۲ مردادماه در سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شد، افزایش چشمگیر مصرف برق در سال جاری باعث شده‌است که صادرات برق ایران در چهار ماه اول سال حدود ۳۶ درصد کاهش و واردات برق ۷ درصد افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، بیشینه قدرت تأمین شده در لحظه اوج مصرف (پیک) ساعت در سال جاری به رقم ۵۲ هزار مگاوات رسید، در حالی که پیک مصرف به ۵۲۶۹۳ مگاوات اوج گرفته‌است. به عبارتی دیگر، تولید حداکثر برق کشور در لحظه پیک، حدود ۷۰۰ مگاوات بیشتر از حداکثر مصرف شده‌است.

این گزارش اشاره نکرده‌است که در کدام روز پیک مصرف برق به رقم اشاره شده رسیده‌است، اما بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، چهارشنبه هفته گذشته پیک مصرف برق با ثبت رکورد ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات، وزارت نیرو را به صورت پراکنده به اِعمال خاموشی‌ها مجبور کرد.

این در حالی است که روز یکشنبه هفته گذشته نیز مصرف برق در لحظه پیک به ۵۱ هزار و ۲۲۹ مگاوات رسیده بود و یک رکورد تاریخی زده بود. قبلاً، رکورد مصرف با ۵۱ هزار و ۲۵ مگاوات در ۱۲ تیر ماه شکسته شده بود.

افزایش پیک مصرف برق و اعمال خاموشی‌ها در حالی است که ایران طی سال جاری بیش از هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق خود افزوده‌است.

ظرفیت اسمی تولید برق ایران بیش از ۷۵ هزار مگاوات است، اما ظرفیت عملی تولید برق کمی بیش از ۵۲ هزار مگاوات است که از این میزان حدود ۹ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های آبی و ۴۳ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

آخرین گزارش از وضعیت مصرف برق حاکی است که روز جمعه پیک مصرف به ۴۷ هزار و ۱۵۶ مگاوات سقوط کرده‌است. خبرگزاری فارس علت این امر را تعطیلی ادارات و مراکز دولتی و خصوصی عنوان کرده و نوشته‌است که احتمالاً از امروز (شنبه) مصرف برق دوباره رو به افزایش خواهد گذاشت.

گزارش هفتگی وزارت نیرو همچنین حاکی است که به رغم برنامه دولت برای افزایش ۷ میلیارد متر مکعبی تحویل گاز به نیروگاه‌ها در سال جاری، طی چهار ماه رشد تحویل گاز به نیروگاه‌ها تقریباً صفر بوده‌است، اما تحویل گازوئیل و نفت کوره به نیروگاه‌ها به ترتیب بیش از ۳۱ درصد و ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.

XS
SM
MD
LG