لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

موحدی کرمانی: بعید است اصولگرایان از روحانی یا احمدی‌نژاد حمایت کنند


موحدی کرمانی (چپ) در یکی از نشست‌های اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس دهم
موحدی کرمانی (چپ) در یکی از نشست‌های اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس دهم

محمد علی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، گفته است که اصولگرایان از یک ماه دیگر فعالیت خود برای بررسی نحوه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ آغاز می‌کنند و بعید است حسن روحانی یا محمود احمدی‌نژاد نامزدهای مورد حمایت آنها باشند.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه ۱۱ مرداد، گفت‌وگوی کوتاهی را با این چهره اصولگرا منتشر کرده که در آن تأکید شده جامعه روحانیت «تا این لحظه هیچ بحثی درباره انتخابات نداشته» اما «به زودی» وارد بحث انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در عین حال یادآور شده که «نیروهای انقلاب و جریان‌های اصولگرا گزینه‌های مناسب و جدی برای رقابت [ریاست جمهوری] ۹۶ دارند».

جامعه روحانیت مبارز در کنار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از دو تشکل اصلی روحانیان اصولگراست و در دهه‌های اخیر اصوگرایان برای حضور در انتخابات بر محوریت آنها تأکید کرده‌اند.

با این حال این دو تشکل اصولگرا، در مواردی چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان از فهرست‌های متفاوتی حمایت کرده‌اند، و به طور مثال در حالی که در فهرست جامعه روحانیت مبارز برای انتخبات اخیر خبرگان در تهران، از حسن روحانی حمایت شده بود، جامعه مدرسین حاضر نشد نام حسن روحانی را در فهرست خود قرار دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:11 0:00
لینک مستقیم

نه روحانی و نه احمدی‌نژاد

محمدعلی موحدی کرمانی در ادامه گفت‌وگوی خود با تسنیم، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته است که «با توجه به شرایطی که داریم بسیار بعید است که ما بخواهیم از آقای روحانی حمایت کنیم».

حسن روحانی از اعضای قدیمی جامعه روحانیت مبارز تهران است، اما این جامعه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز حاضر به حمایت از او نشد و اعضای این جامعه به طور پیدا و پنهان از دیگر نامزدهای اصولگرا حمایت کردند.

در عین حال آقای موحدی کرمانی در باره احتمال حمایت از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات پیش رو نیز گفته است که «هنوز بحثی نداشته‌ایم اما درباره ایشان هم فکر نمی‌کنم حمایتی صورت بگیرد».

اظهارات دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در حالی است که حدود یک ماه پیش حسین ابراهیمی از اعضای ارشد این جامعه به وب‌سایت انتخاب گفته بود که ممکن است در رویدادی «بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی»، دولت حسن روحانی «یک دوره‌ای شود».

او با تأکید بر اینکه هدایت جامعه روحانیت مبارز و اصولگرایان در انتخابات ۹۶ به عهده موحدی کرمانی است، یادآور شده بود که «اگر بنا باشد در جبهه اصولگرایان کسی را به عنوان کاندیدا معرفی شود یک نفر را معرفی می‌کنیم».

آقای ابرهیمی در عین حال گفته بود که «چنانچه شورای نگهبان آقای احمدی نژاد را تایید کند من معتقد هستم که برای آقای روحانی مشکل ایجاد نکند البته با توجه به فضایی که الان در آن هستیم، اگر روحانی تکانی به اقدامات خود ندهد امکان هر اتفاقی است».

هشدار درباره احتمال یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری حسن روحانی، پیشتر هم از سوی محمدرضا باهنر از چهره‌های ارشد اصولگرایان مطرح شده بود، و او چندی پیش به وب‌سایت عصر ایران گفته بود که «پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال آینده را منوط به ایجاد رونق اقتصادی در کشور دانست».

او پیش‌بینی کرده بود که اگر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دو مرحله‌ای شود، آقای روحانی بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی با او رقابت می‌کند «شکست می‌خورد».

آقای باهنر پیش از آن هم گفته بود که اصولگرایان برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده «شرط مهمی» دارند که این شرط موفقیت دولت در موضوعات اقتصادی است.

در عین حال در روزهای اخیر عباس عبدی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته بود که رقیب روحانی در انتخابات سال ۹۶ «عملکرد اوست و نه احمدی‌نژاد یا هیچ‌کس دیگر».

علاوه بر محمود احمدی‌نژاد، برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

علاوه بر این حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در خرداد ماه متنی در توئیتر خود منتشر کرد که برخی از وب‌سایت‌ها آن را با احتمال نامزد شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مرتبط دانستند.

XS
SM
MD
LG