لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

مدیر کنترل تولید صنایع پتروشیمی: علت آتش‌سوزی‌ها خرابکاری نیست


آتش‌سوزی در ماهشهر
آتش‌سوزی در ماهشهر

یک مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یک نماینده مجلس ضمن رد احتمال «خرابکاری» در آتش‌سوزی‌های اخیر در تاسیسات نفتی ایران، اعلام کردند که این آتش‌سوزی‌ها «دلایل فنی» داشته است.

علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، روز دوشنبه، ۱۸ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که منشا بیشتر حوادث اخیر در مجتمع‌های پتروشیمی «فنی» است.

وی ضمن رد احتمال «خرابکاری» و «هدایت شده» بودن آتش‌سوزی‌های اخیر افزود که هر کسی «نمی‌تواند به راحتی به تاسیسات پتروشیمی دسترسی داشته باشد تا حادثه ایجاد کند».

به گفته آقای بساق‌زاده، اکثر این حوادث بعد از ظهر و در هوای گرم اتفاق افتاده و باید دلایل وقوع حوادث را در این موضوع جست‌و‌جو کرد.

وی تاکید کرد که هر کدام از آتش‌سوزی‌ها «دلایل خاص خودش را دارد و اینگونه نیست که دلایل همه یکی باشد».

در هفته‌های گذشته و پس از آتش‌سوزی‌های متعدد در شماری از تاسیسات نفتی ایران از جمله تعدادی از پتروشیمی‌ها، برخی از وب‌سایت‌ها از احتمال خرابکاری در این تاسیسات خبر داده بودند.

در همین حال حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس نهم، درکانال تلگرامی خود ضمن انتقاد شدید از حسن روحانی نوشته بود که اکثر آتش‌سوزی‌های اخیر در تاسیسات نفتی ایران «با برنامه» بوده و «دستگاه‌های ذیربط نتوانسته‌اند غیرعمدی بدون این اتفاقات را به جامعه ثابت کنند».

با این حال عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر درمجلس، روز دوشنبه در واکنش به این سخنان آقای رسایی گفت که این گونه اظهار نظر از کسی که سابقه نمایندگی مجلس دارد «خیلی بعید و دور از انتظار بود».

به گزارش خبرگزاری میزان، آقای خدری تاکید کرد که «هیچگونه شواهدی پیرامون عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها وجود ندارد».

وی با اشاره به حضور خود در محل آتش‌سوزی تاسیسات گازی گناوه افزود که «بسیاری از کارشناسان» علت این حادثه را فرسودگی شبکه‌های گازرسانی و برخی شدت گرما می‌دانند، زیرا اکثر این آتش‌سوزی‌ها در مناطقی رخ داده که دمای هوا بالای ۶۰ درجه بوده است.

براساس گزارش‌ها، از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون ۱۱ حادثه آتش‌سوزی، انفجار و سقوط از ارتفاع در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به ثبت رسیده که در جریان این حوادث در کنار خسارت‌های سنگین مالی، تاکنون ۳ نفر کشته و ۱۲ نفر مصدوم و یا دچار سوختگی شدید شدند.

از جمله آتش سوزی در برج ٨٠٠١ پتروشیمی بوعلی در ١٧ تیر گذشته که سه روز به طول کشید خسارت ۶۰ میلیون یورویی برجای گذاشت.

در هفته‌های گذشته همچنین آتش‌سوزی‌هایی نیز در مراکز عمومی بزرگ از حمله برج سلمان مشهد رخ داده است.

در همین حال صبح روز دوشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا تصاویری از آتش‌سوزی در دانشگاه آزاد تهران شمال منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا بدرنژاد، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد تهران شمال، اعلام کرد که این آتش‌سوزی طی مدت ۱۰ دقیقه مهار شده و و به جز آتش سوزی «جزیی» چند درخت، خسارت دیگری نداشته است.

به گفته آقای بدر نژاد، این آتش‌سوزی در محوطه‌ای که علف‌های هرز آن برای بتن‌ریزی و ساخت محوطه‌های جدید جمع‌آوری شده بود، اتفاق افتاده است.

XS
SM
MD
LG