لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

صدها شبه‌نظامی شیعه عراقی و لبنانی «برای کمک به دولت سوریه به حلب رسیدند»


عملیات جنگجویان مخالف حکومت سوریه به منظور شکستن محاصره مناطق تحت کنترل خود در حلب از روز ۱۰ مرداد آغاز شد.
عملیات جنگجویان مخالف حکومت سوریه به منظور شکستن محاصره مناطق تحت کنترل خود در حلب از روز ۱۰ مرداد آغاز شد.

خبرگزاری فارس به نقل از منابعی در سوریه اعلام کرده است که صدها نفر از شبه‌نظامیان شیعه عراق و لبنانی به منظور کمک به نیروهای دولتی سوریه به حلب اعزام شده‌اند.

این خبرگزاری گزارش داده است که نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان از «گردان رضوان» وارد منطقه الحمدانیه در غرب حلب شدند و خود را برای باز پس گیری برخی از مناطق تحت کنترل مخالفان در «الراموسه» واقع در جنوب غرب شهر حلب آماده می‌کنند.

بنا بر این گزارش، «جنبش النجباء» عراق هم اعلام کرد که دو هزار تن از نیروهای خود را «که از نظر آموزشی و عملیاتی در سطح بالایی قرار دارند» به شهر حلب فرستاده است.

«جنبش النجباء» از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی است که به نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد.

اعزام این نیروها پس از آن صورت می‌گیرد که جنگجویان مخالف حکومت سوریه در روزهای اخیر موفق شدند پیشروی‌های قابل توجهی در حلب داشته باشند؛ اگرچه این پیشروی‌ها را رسانه‌های دولتی سوریه تکذیب می‌کنند.

عملیات جنگجویان مخالف حکومت سوریه به منظور شکستن محاصره مناطق تحت کنترل خود در حلب از سوی نیروهای دولتی و متحدان‌شان از روز ۱۰ مرداد آغاز شد.

از حدود سه‌هفته پیش، نیروهای دولتی سوریه و متحدان‌شان با به کنترل در آوردن جاده کاستیلو، محاصره بخش‌های شرقی شهر حلب و توابع آن را که در کنترل مخالفان است، آغاز کرده بودند.

اکنون مخالفان با پیشروی در منطقه الراموسه، نه تنها محاصره را شکستند بلکه جاده اصلی امدادرسانی نیروهای دولتی به مناطق تحت کنترل‌شان در بخش غربی حلب را نیز قطع کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، مخالفان همچنین بخش اعظم یک مجتمع نظامی بزرگ دولتی در جنوب غربی حلب را به کنترل خود در آوردند و شامگاه ۱۷ مرداد، آغاز عملیات «آزاد سازی» کامل شهر حلب را از کنترل نیروهای دولتی اعلام کردند.

البته مخالفان در این مسیر با موانع زیادی از جمله حملات هوایی شدید جنگنده‌های روسی و سوری به ویژه به منظه الراموسه مواجه هستند. این بمباران‌ها باعث شد آنها تا کنون نتوانند مسیر امنی به خارج از شهر حلب باز کنند.

در عملیات اخیر مخالفان در حلب، «جیش الفتح» که ائتلافی از چند گروه اسلامگرا است به همراه شماری دیگر از گروه‌های متحدش همچون ارتش آزاد، احرار الشام و فتح الشام حضور دارند.

از سوی دیگر، نیروهای دولتی سوریه اقدام به رساندن کمک‌های بشر دوستانه به مناطق تحت کنترل خود در غرب حلب کردند.

بر خلاف گذشته که نیروهای دولتی، مواد غذایی، دارویی و سوخت را از راه الراموسه به بخش غربی حلب می‌رساندند، این بار از جاده کاستیلو که ماه گذشته از مخالفان باز پس گرفته بودند استفاده کردند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن پایتخت بریتانیا است و به وسیله شبکه‌ای از منابع، اوضاع داخلی سوریه را زیر نظر دارد، گزارش داده است که ده‌ها کامیون حامل غذا، مواد بهداشتی و سوخت، به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی در غرب شهر حلب رسیده است.

XS
SM
MD
LG