لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۱

روسیه شورشیان سوری را متهم به استفاده از «مواد سمی» کرد


نیروهای اسد و شورشیان در باقی‌مانده‌های حلب در حال نبرد با هم هستند
نیروهای اسد و شورشیان در باقی‌مانده‌های حلب در حال نبرد با هم هستند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید در حمله گروهی از شورشیان مخالف بشار اسد «با استفاده از مواد شیمیایی» در حلب، «هفت نفر کشته ‌شده‌اند». پیش از این، شورشیان اتهام مشابهی را به نیروهای بشار اسد وارد کرده بودند.

سخنان ژنرال سرگئی چوارکف، فرمانده مرکز عملیاتی تلفیقی روسیه در سوریه، ۱۳ مرداد ماه، یک روز پس از آن بیان شده، که مخالفان دولت سوریه گفتند یک هلی‌کوپتر نظامی با استفاده از گاز شیمیایی، مناطق تحت کنترل آنها را در شهر «سراقب» در استان ادلب، بمباران کرده‌است.

ژنرال چوارکف به خبرگزاری روسی «تاس» گفته است شورشیان گروه «نورالدین زنکی» موشک‌هایی را با «گاز سمی»، از منطقه‌ای در کنترل شورشیان در حلب، به منطقه تحت کنترل دولت اسد، پرتاب کرده‌اند.

به گفته این مقام وزارت دفاع روسیه، این حمله «هفت کشته» برجای گذاشته و «۲۳ نفر» را به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد‌ه‌است.

مشخص نیست اتهام وارد شده به شورشیان، چه نوع عامل یا گاز شیمیایی را در بر می‌گیرد.

به گفته سرگئی چوارکف، مقام‌های روس، ایالات متحده را که حامی گروهی از شورشیان است، از این موضوع باخبر کرده‌اند.

نام گروه نورالدین زنکی، در هفته‌های گذشته در ارتباط با موضوع سر بریدن یک پسر نوجوان فلسطینی و تصویربرداری از آن به میان آمده بود. با این همه هنوز هیچ منبع دیگری، اصل گزارش روسیه در مورد استفاده از گاز شیمیایی در حلب را تائید نکرده‌است.

رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، به خبرگزاری فرانسه گفته او نمی‌تواند موضوع استفاده از هیچ جنگ‌افزار یا عامل شیمیایی در محل را تائید کند.

در مورد اتهام‌های شورشیان به نیروهای اسد و «حمله شیمیایی» به «سراقب» گفته شده بود احتمالا از «گاز کلر» استفاده شده‌است.

دولت بشار اسد پیش از این همواره استفاده از گاز یا جنگ‌افزار شیمیایی در جریان جنگ داخلی سوریه را رد کرده‌است.

اتهام‌های مربوط به استفاده از سلاح‌ها شیمیایی در جنگ پنج‌ساله سوریه تازگی ندارد. در جریان حمله‌ای به منطقه‌ای در اطراف دمشق که احتمالا ۱۴۰۰ کشته برجای گذاشت، دولت‌های غربی، دولت سوريه را مسئول معرفی کردند و آمريکا اعلام کرد که آماده حمله نظامی به اين کشور است.

اما پس از آن توافق‌هایی میان واشینگتن و مسکو برای از بین بردن زرادخانه‌های شیمیایی در سوریه صورت گرفت و بازرسان سازمان ملل به این‌کار نظارت کردند. اما گزارش‌هایی نیز منتشرشده که نشان می‌دهد وضعیت و توقف کار برخی زرادخانه‌ها مبهم است.

XS
SM
MD
LG