لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

شورشیان سوری «آماده انجام عملیات برای کنترل کل حلب» می‌شوند


گروهی از شورشیان در حال آماده کردن ادوات نظامی
گروهی از شورشیان در حال آماده کردن ادوات نظامی

ائتلافی از شورشیان سوری، از جمله گروه‌های اسلام‌گرا، می‌گویند پس از شکستن محاصره حلب، اکنون خود را برای انجام عملیاتی آماده می‌کنند که هدف از آن کنترل کامل این شهر مهم سوریه است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید با وجود حملات هوایی گسترده ارتش روسیه، نیروهای بشار اسد در نهایت نتوانسته‌اند در مواضع خود باقی بمانند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها با کانال تلگــــــرام رادیو فردا|

ائتلاف «جیش‌الفتح» روز ۱۷ مرداد ماه در بیانیه‌ای گفته است «مرحله تازه‌ای از عملیات» برای کنترل تمام شهر حلب را آغاز می‌کند. به گفته این گروه «تا زمانی که پرچم فتح را، بر دژ حلب به اهتزاز درنیاوریم، از پا نمی‌نشینیم». «جیش‌الفتح» در گفته‌است شمار جنگجویان خود را «دو برابر می‌کند».

پس از محاصره حلب از سوی نیروهای دولتی، گروه «فتح‌الشام» که سابقا نامش «جبهه‌النصره» بود به عنوان شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد، حملات گسترده‌ای را همراه متحدان خود به ارتش و متحدان آن انجام داده بود. پرچم‌های این گروه در کنار «ارتش آزاد سوریه» در میان استقبال‌کنندگان از شورشیان نیز دیده می‌شود.

شورشیان سوری یک روز پیش از این اعلام کردند، که توانسته‌اند به محاصره حلب خاتمه دهند. رسانه‌های دولتی سوریه چنین چیزی را تائید نکرده‌اند، اما گزارش‌های منتشرشده از سوی آنها، تلویحا حاکی از تجدید نیرو در حلب و موضع‌گیری در مناطق تحت کنترل آنها، برای جلوگیری از محاصره بخش دولتی‌ست.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از مقام‌های نظامی گفته است نیروی هوایی ارتش سوریه ۲۱ سورتی حمله انجام داده و مجموعا ۸۶ بار شورشیان را در جنوب و غرب حلب هدف قرار داده‌است.

تلویزیون دولتی سوریه نیز می‌گوید نیروهای تازه‌نفس به منطقه اعزام شده‌اند و ارتش راهی برای ارسال غذا و گاز به مناطق تحت کنترل پیدا کرده‌است.

خبرگزاری فارس نیز در «گزارشی اختصاصی» می‌گوید «نیروهای جبهه مقاومت، نیروهای مردمی و ارتش سوریه به همراه یگان‌های تازه نفس اعزامی در مناطق مختلف مسقر شده‌اند و خود را برای بازپس‌گیری مناطق آماده می‌کنند». به گفته این خبرگزاری ارتش اسد و شبه‌نظامیان متحد او، که از حمایت تهران برخوردار هستند، «در شمال و غرب منطقه الراموسه» با شورشیان درگیر هستند.

گزارش‌های روز گذشته حاکی‌ از درگیری‌های شدیدی برای تصرف آکادمی نظامی «راموسه» نیز بود. این آکادمی نظامی که از پایگاه‌های اصلی ارتش اسد برای حملات علیه شورشیان است، از نظر راهبردی اهمیت زیادی دارد. گفته می‌شود اگر شورشیان این مرکز را تصرف کنند، مناطق غربی حلب که در کنترل نیروهای دولتی‌ست تضعیف می‌شود؛ چرا که جاده جنوبی به سمت حلب را مختل می‌کند.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر اصلی آن در لندن است، می‌گوید اقدامات اخیر و شکسته‌شدن محاصره حلب، «از مهم‌ترین ضربات به نیروهای دولتی» از آغاز نبردها در مارس ۲۰۱۱ است.

به گفته آقای عبدالرحمن، نیروی هوایی روسیه «۶۰۰ حمله انجام داده، اما باز هم نیروهای دولتی موفق نشده‌اند در مواضع خود باقی بمانند».

محاصره حلب، پس از محاصره جاده کاستیلو و قطع دسترسی شورشیان به خارج از مناطقی که در کنترل دارند، یک ماه ادامه داشت. طی این زمان سازمان‌های امدادگر در مورد وضعیت غیرنظامیان در مناطق تحت محاصره هشدار داده بودند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، اکنون در مورد وضعیت غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل دولت در غرب حلب، هشدار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG