لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

اتهام تازه به ارتش سوریه در مورد «استفاده از گاز کلر» در حملات حلب


یکی از کودکان در مرکز امدادی در حلب
یکی از کودکان در مرکز امدادی در حلب

فعالان و امدادگران سوری در مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب، می‌گویند ارتش سوریه در حملات اخیر خود به آن شهر از «گازی که ظن آن می‌رود گاز کلر باشد» استفاده کرده و ده‌ها نفر، از جمله ۳۷ کودک و ۱۰ زن در پی این حملات دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.

این گزارش‌ها به طور مستقل تائید نشده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ابراهیم الحاج، یکی از اعضای «دفاع مدنی سوریه» که متشکل از امدادگران و گروه‌های کمک‌رسان است، می‌گوید او اندکی پس از پرتاب بمب‌های بشکه‌ای، توسط یک هلیکوپتر، به محله «السکاری» رفته است. او می‌گوید این هلیکوپتر به پرتاب چهار کپسول «گاز کلر» اقدام کرده‌است.

آقای الحاج گفته خود او دچار مشکل تنفسی شده و مجبور بوده از ماسک استفاده کند.

گزارشی که از یکی از بیمارستان‌های حلب برای خبرنگاران ارسال شده، نشان می‌دهد ۷۱ زخمی به این مرکز انتقال داده شده‌اند که ۳۷ کودک و ۱۰ زن در میانشان بود و همه مشکلات تنفسی داشته و دائما سرفه می‌کردند. در این گزارش آمده لباس‌های آنها نیز بوی کلر می‌داد. وضعیت ۱۰ نفر از آسیب‌دیدگان نیز «وخیم» گزارش شده‌است.

عضو «دفاع مدنی سوریه» نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته دست‌کم ۸۰ نفر به بیمارستان انتقال داده شده‌اند که عمدتا زن و کودک بودند: «محله‌ای که حمله در آن انجام شده، محله شلوغی‌ست».

رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نیز گفته دست‌کم ۷۰ نفر در پی حملات با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای دچار مشکلات تنفسی شده‌اند. اما این سازمان گفته نمی‌تواند گزارش‌ها در مورد استفاده از «گاز کلر» را تائید کند.

گاز کلر از جمله جنگ‌افزارهای شیمیایی‌ست که در صورت استفاده از مقادیر زیاد آن، می‌تواند کشنده باشد. استفاده از آن، به ریه‌ها آسیب وارد کرده، مشکلات تنفسی یا حالت تهوع به وجود می‌آورد.

این نخستین بار نیست که طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه به استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی متهم می‌شوند. در یکی از تازه‌ترین موارد، گروهی از بازرسان و کارشناسان ملل متحد، در آغاز شهریور ماه گزارشی را به شورای امنیت ارائه کردند که در آن دولت سوریه و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم شده‌اند. ⇦ بیشتر بخوانید

سه سال پیش و در جریان استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در غوطه که صدها کشته برجای گذاشت، آمریکا طرحی را برای حمله‌ای محدود به سوریه، با هدف نابودی زرادخانه شیمیایی آن کشور ارائه کرد. اما با پیشنهاد مسکو و موافقت سوریه برای امحای این سلاح‌ها، این حملات انجام نشد. پس از آن آمریکا و روسیه برای صدور قطع‌نامه‌ای در این مورد به توافق رسیدند، که نخستین قطع‌نامه‌ای‌ست که در مورد جنگ داخلی سوریه به تصویب رسیده‌است.

در پی گزارش اخیر بازرسان ملل متحد، نیز جلسه‌ای در شورای امنیت تشکیل شد. اما روسیه با تحریم دولت دمشق مخالفت کرده و می‌گوید مدارک کافی نیست. دولت سوریه نیز اتهام‌ها را رد کرده و گفته بود «شواهد فیزیکی» ارائه نشده‌است. از سوی دیگر نماینده ایالات متحده در سازمان ملل خواستار اقدامی فوری علیه کسانی شده که به استفاده از سلاح‌های شیمیایی دست زده‌اند. ⇦ بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG