لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

واکنش‌ها به توافق مسکو و واشینگتن برای برپایی آتش‌بس در سوریه


نیروهای مسلح دولت سوریه در منطقه راموسه
نیروهای مسلح دولت سوریه در منطقه راموسه

پس از توافق وزیران خارجه روسیه و ایالات متحده برای آغاز دور تازه‌ای از آتش‌بس در سوریه، دولت مرکزی آن کشور با این طرح توافق و شورشیان با احتیاط در مورد آن ابراز امیدواری کرده‌اند. ترکیه و اتحادیه اروپا نیز از آتش‌بس استقبال و حزب‌الله لبنان و سفیر ایران در دمشق نیز اعلام حمایت کرده‌اند.

آتش‌بس سوریه قرار است از بامداد دوشنبه ۲۲ شهریور ماه آغاز شود؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته اگر طرف‌ها به مدت یک هفته این طرح را رعایت کنند، آنگاه آمریکا همکاری مشترک با روسیه برای هدف قرار دادن جبهه‌النصره (نام فعلی: جبهه فتح‌الشام) و حکومت خودخوانده اسلامی را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت سوریه با این طرح موافقت کرده‌است. «هیئت ارشد مذاکرات» که نمایندگی شورشیان در مذاکرات صلح را بر عهده دارد نیز در مورد آن ابراز امیدواری کرده‌ و در عین حال از روسیه خواسته به دولت بشار اسد برای پایبندی به آن، فشار بیاورد.

ترکیه و اتحادیه اروپا نیز از این طرح استقبال کرده ولی در عین حال هشدار داده‌اند که نیاز به اقدامات بیشتری است. آنکارا خواستار کمک‌رسانی شده و فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، خواستار حرکت به سوی «گذار سیاسی» در آن کشور شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، حزب‌الله لبنان گفته از آتش‌بس حمایت می‌کند. رسانه‌های نزدیک به این گروه حامی بشار اسد، می‌گویند حزب‌الله لبنان به هر تصمیمی که دمشق بگیرد پایبند است.

محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر ایران در دمشق نیز، در یادداشتی در روزنامه دولتی «ایران»، می‌گوید تهران با وجود «ملاحظاتی که وجود دارد»، «از این آتش‌بس و هر اقدامی که سبب توقف خونریزی در سوریه شود، حمایت می‌کند».

توافق واشینگتن و مسکو برای ایجاد آتش‌بس در سوریه، پس از آنکه دور تازه مذاکرات بین وزیران خارجه از جمله در جریان نشست اخیر سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در چین بی‌نتیجه پایان یافته بود، به فرجام رسید.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این گفته بود، واشینگتن، مسکو و تهران باید حکومت سوریه و مخالفان آن را برای رعایت آتش‌بس در این کشور تحت فشار قرار دهند.

سوریه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و به همراه دولت مرکزی سوریه، مخالفان را متهم به نادیده‌گرفتن آتش‌بس می‌کنند.

از سوی دیگر اما حملات شدید دولت روسیه، سوریه و متحدان آن طی هفته‌های گذشته ادامه داشته است؛ به‌طوری‌که هيئت تحقیقاتی ملل متحد، حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه و نیروی هوایی روسیه را، دلیل اصلی افزایش مرگ غیرنظامیان در آن کشور عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG